Door op 27 november 2012

Plan betaalbare starterswoningen in Vreeland

In de raad bespraken we onze motie (opgesteld in samenwerking met Maarssen 2000 en mede ondertekend door GroenLinks), waarin de wethouder wordt opgedragen om opnieuw met woningbouwvereniging Vecht en Omstreken (V & O) om de tafel te gaan. Doel was en is om alsnog de 14 betaalbare starterswoningen op het CSV terrein in Vreeland te realiseren.

Wij blijven het belangrijk vinden om jonge mensen kansen te geven op de woningmarkt in Vreeland, ook met het oog op de toekomst van voorzieningen, zoals bijvoorbeeld de school.

Woningbouwvereniging Vecht en Omstreken (V & O) liet de week voor de raadsvergadering weten dat ze het project betaalbare starterswoningen in Vreeland stop zet. Dat is het trieste vervolg op de raadsvergadering van 30 oktober 2012, waarin de wethouder door de raad werd gedwongen het project terug te nemen. De Woningbouwvereniging stopte al veel geld in het project en de wethouder wilde geen toezeggingen doen over het betalen van eerdere en extra kosten.

In een eerdere blog heb ik al geschetst dat een ruime meerderheid van de raad, op basis van de bezwaren van één aanwonende, fundamenteel het plan wilde herzien, ondanks de hoge kosten. De VVD-CDA-D66 coalitie heeft door haar optreden hiermee de provinciale subsidie van € 70.000,= in gevaar gebracht, de woningbouwcorporatie op hoge kosten gejaagd en in feite het hele project op losse schroeven gezet.

In mijn heftige discussie in de raad met de wethouder bleek hij na een schorsing bereid te zijn met de woningbouwvereniging om de tafel te gaan en een oplossing te zoeken.

Dit was voor mij na overleg met M2000 en GroenLinks voldoende reden om de motie aan te houden onder de voorwaarde dat er nog vóór het einde van het jaar duidelijkheid komt.