Door op 1 oktober 2013

Motie Startersleningen

Het is gelukt! Vanaf voorjaar 2011 heeft Ingrid zich ingezet voor het vlot trekken van de woningmarkt in Stichtse Vecht met behulp van startersleningen. Twee keer eerder dienden we moties in. De laatste keer stemde Maarssen2000 zelfs tegen!

We waren dan ook aangenaam verrast dat juist Maarssen2000 voor het reces opnieuw initiatief nam. In eerste instantie leek het weer niet te lukken. Een extra bijdrage van het BRU (die het college voor het gemak op de plank had laten liggen) en wat afwezige VVD en CDA tegenstanders leidde deze keer tot een nipte meerderheid voor de gezamenlijke PvdA/M2000 motie in de raad.

Grootste winnaars: starters op de woningmarkt en de lokale economie (bouwmarkten, klussenbedrijven, tuincentra).
De schatting is, dat elke starterslening leidt tot zo’n 3 verhuisbewegingen binnen Stichtse Vecht. Met het gereserveerde bedrag kunnen we minimaal 25 starters helpen bij het kopen van hun eerste woning met een extra hypotheek van max. € 25.000,=.

De praktijk leert, dat zo’n extra steuntje in de rug echt verschil kan maken.