Door op 12 september 2012

A-sociale “Zelfredzaamheid” in Stichtse Vecht

Als we het college van B&W; van Stichtse Vecht moeten geloven overkomt het ons allemaal. We moeten van de landelijke overheid meer doen voor veel minder geld.
Ja, het is crisis. En de gevallen VVD – CDA – PVV regering maakte de verkeerde keuzes.

Hierdoor zijn verschillen tussen arm en rijk meer dan in andere landen gegroeid en stijgt de druk op de zorg en de sociale zekerheid.
Het VVD – CDA – D66 college van Stichtse Vecht maakt dezelfde keuzes. Ons college bezuinigt meer dan nodig: op zorg voor ouderen, op de bibliotheek, op ondersteuning van werklozen bij het vinden van werk. Onder het mom van zelfredzaamheid wordt een te groot beroep gedaan op toch al zwaar belaste familie en vrijwilligers.

Wat de PvdA betreft is zelfredzaamheid een mooi doel om aan te werken, maar je moet er wel in investeren.

En dat kan. Er is nog geld te besparen door de dienstverlening efficiënter in te richten. Er is nog geld te besparen door dure marketingbureaus de deur te wijzen. Er is nog geld te besparen door minder voortvarend bewegwijzeringsbordjes te vervangen. Zo kan ik nog wel even doorgaan… Dat geld wil de PvdA inzetten om de bibliotheek overeind te houden, voor sport, voor voorzieningen voor mensen die het hard nodig hebben: ouderen, jeugd, gehandicapten, mensen met een te laag inkomen.

Een ander terrein waarop de PvdA het verschil kan maken is de bescherming van het landschap en milieu. VVD – CDA – PVV/D66 tonen zich geen goede hoeder van het landschap, terwijl heftig gesneden wordt in geld voor een beter milieu. Het liberale gedachtegoed is lokaal en landelijk afgezakt naar een regenteske bestuurslaag. Inwoners worden te laat gehoord en mogen over te weinig meepraten.

De PvdA wil dat iedereen weer mee kan doen, in Nederland en in Stichtse Vecht.