Door op 5 augustus 2013

Handhaven snelheid Verbindingsweg Maarssenbroek

(verkeerde oplossing voor het verkeerde probleem)

Bijna 3000 bonnen zijn er in korte tijd uitgeschreven voor snelheidsovertreders op de Verbindingsweg in Maarssen. Dat wil zeggen dat een op de acht inwoners/bezoekers van Maarssenbroek zwaar gedupeerd wordt in deze toch al barre tijden, wat een drama.

Jarenlang wordt er een gedoogbeleid op de Verbindingsweg en Vogelweg gevoerd, aangezien de twee keer tweebaansweg zich uitstekend leent voor een iets hogere snelheid, zolang de geluidsoverlast maar beperkt blijft. Waarom dan nu ineens extra controles. De VAR van 25 juli geeft aan dat dat is gebeurd op verzoek van de gemeente zelf: “ Dit op basis van politiegegevens over ongevallen met letsel in dit gebied “ Maar komt dat letsel door de te hoge snelheid? Dat vraagt niemand zich af.
Als raadslid heb ik een tijd geleden inderdaad gezien dat op de aansluiting Vogelweg Verbindingsweg relatief veel ongelukken stonden ingekleurd. Maar dat ligt mijns inziens niet zozeer aan het “te hard” rijden.

Er spelen twee zaken die zowel in de VAR als in de Vechtstroom onderbelicht blijven.
Eerstens. Komend vanuit Vleuten op de Verbindingsweg naar de Vogelweg staan daar verschillende stoplichten achter elkaar. De eerste staan heel hoog en zijn bijna niet zichtbaar, zeker niet als je er vlak voor staat. De tweede, die 50 meter verder staan, zijn wel heel zichtbaar, maar zijn niet gesynchroniseerd met de eerste. Een instinker voor automobilisten die de situatie niet kennen en op basis van de 2e stoplichten optrekken. Dat is een levensgevaarlijke situatie. Ik heb dat dan ook al mondeling bij de verantwoordelijk wethouder aangekaart. Remedie synchroniseren van deze stoplichten.
Op de tweede plaats zie ik steeds vaker dat automobilisten in Maarssenbroek niet alleen door oranje stoplichten maar ook door rode stoplichten “knallen”, terwijl anderen netjes op de andere baan zijn gestopt. Remedie op een paar cruciale plekken camera’s plaatsen bij stoplichten.

De echte problemen
Overigens worden de echte verkeersproblemen zoals de wijkcommissies en dorpsraden ons steeds nadrukkelijker aangeven niet aangepakt. Namelijk dat er in de wijken gecontroleerd wordt op de maximum snelheid van 30-km en de onveilige situaties rond de parkeerproblematiek worden aangepakt. In de wijken gaat het om de veiligheid van spelende kinderen. Daar aandacht aan geven is veel belangrijker dan de burger op kosten te jagen zonder dat de oorzaak weg te nemen.

Als je een gedoogbeleid voert en je wil er van afwijken doe dat dan niet alvorens de burgers daarvan op de hoogte te stellen. Communicatie en participatie staat hoog in het vaandel van onze gemeente. Maar klaarblijkelijk niet als er wat te verdienen valt! Nu komt deze maatregel over als een overval op de beurs van de inwoners. Want burgers kunnen niet meer anticiperen.

De PvdA Stichtse Vecht zal hierover dan ook vragen gaan stellen in de gemeenteraad.