Door op 25 september 2012

Zondagsopenstelling winkels

Om de mogelijkheid te hebben op zondag winkels open te hebben moet de gemeente voor 2013 een verordening met de regels hebben.
In Breukelen en Loenen waren Albert Heijn en de C1000 iedere zondagmiddag een aantal uren open, in Maarssen niet.

Het VVD-CDA-D66-SB-CU/SGP-HVV college heeft de drie oude verordeningen samengevoegd zonder zich te bekommeren om veranderde omstandigheden.

In een tweetal rumoerige werksessies heb ik me voor de PvdA sterk gemaakt om in overleg met de ondernemers te komen tot een evenwichtige verordening, rekening houdend met de behoeften van de ondernemers, de huidige crisis en de concurrentiepositie van de Maarssense ondernemers ten opzichte van de veel ruimere openingstijden in Utrecht.

In de raad kwam onder druk van Ingrid het hoge woord er uit: In het coalitie akkoord was bij de toetreding van CU/SGP afgesproken om de zondagsopening niet te verruimen.

Pikant is dat de coalitiepartijen zich tegen een motie van DVV keerden waarin werd opgeroepen tot gelijke behandeling van alle ondernemers binnen de gemeente Stichtse Vecht.
Ook pikant is dat diezelfde CU/SGP zich niet gebonden achtte aan de coalitieafspraken en vóór een motie van Duurzaam Stichtse Vecht stemde die alle zondagsopeningen terug wilde draaien.