Door op 3 juli 2012

Samen sterk in Stichtse Vecht: wethouder stelt opnieuw geen kaders

Heel veel mooie woorden. Dat is kort samengevat de kadernota die smoel moet geven aan het sociale gezicht van Stichtse Vecht. We moeten samen-sterk en samen-redzaam en wel op eigen kracht.

Dat gaat gelden voor mensen die een arbeidshandicap hebben, voor jeugd in de knel, voor mensen die zorg en begeleiding nodig hebben, voor de WMO en voor passend onderwijs.
De gemeente krijgt een grote taak op deze terreinen. Het aantal gebruikers neemt toe en de budgetten nemen af.
Met de mooie woorden is niet zoveel mis. Wij maken ons wel grote zorgen, doordat de wethouder het bij mooie woorden laat. Kortingen op budgetten worden nu al doorgevoerd. Het is dan ook urgent om aan te geven, wat we nog wel en niet gaan doen van het geld. Simpel roepen dat mensen op eigen kracht moeten, is dan onvoldoende. In zelfredzaamheid moet je investeren.

Ik heb namens de PvdA aangedrongen op meer vernieuwing, bijvoorbeeld in de gemeentelijke loketfunctie, waardoor er meer geld over blijft voor noodzakelijke zorg en begeleiding.