Door op 10 oktober 2012

Ondertekening verklaring van Maarsseveen

Bij de ondertekening, op 10 oktober om 18.30 uur in het C-Fordt (Fort Maarsseveen, vandaar de naam van de verklaring), gaf de PvdA Stichtse Vecht aan met welk punt uit de verklaring ze als eerste aan de slag gaan.
Ook meldden we wat we concreet gaan doen om Stichtse Vecht duurzamer te maken.
Geen loze beloften dus, maar duidelijke acties, van individuele acties als vaker fietsen en vrijwilligerswerk doen, tot grote acties als het beperken van de afvalproductie van een bedrijf of het aannemen van mensen uit de bijstand.

Van alle toegezegde acties werd een overzicht gemaakt.

De PvdA Stichtse Vecht streeft naar vermindering van het aandeel herbruikbare stoffen in het restafval (ten gunste van onze “planet”).

Daarbij steunen we uitbreiding van initiatieven van maatschappelijke organisaties, die op dit moment al papier inzamelen en met de opbrengsten zorgen dat deelnemende verenigingen en scholen hun belangrijke taak voor met name de jeugd in Stichtse Vecht kunnen blijven vervullen (ten gunste van “people”).

Het verleden heeft geleerd dat de werkwijze van deze organisaties voor onze gemeente tot een uitzonderlijk hoog rendement leidt, waardoor de kosten van verwerking van het restafval worden verminderd (“profit”).

Concreet is onze inspanning om het ophalen van het oud papier door maatschappelijke organisaties, zoals dat nu georganiseerd is in een groot deel van de gemeente, overeind te houden en uitbreiding te ondersteunen. Dat systeem wordt bedreigd, doordat de gemeente zich de opbrengsten van het oud papier meer naar zich toe wil trekken, door het plaatsen van ondergrondse containers. Ingewikkeld politiek klusje, omdat er waarschijnlijk een raadsbesluit moet worden terug gedraaid.

In de raad willen we ideeën lanceren die het mogelijk maken binnen de gemeente Stichtse Vecht minimaal de rijksnorm te halen qua scheidingspercentage (60% en in 2015 83%). Dat betekent een aanzienlijke vermindering van herbruikbare stoffen in het restafval en we zullen dat niet redden zonder extra maatregelen, zoals goede lokale inzamelpunten (zoals retourettes of de afvalboot die Pascal als idee lanceerde).