PvdA steunt motie: stevigere rol raad bij personeelsbeleid gemeente

25 september 2021

De fractie van de PvdA heeft van harte een motie van GroenLinks en Samen Stichtse Vecht mede ingediend, waarin het College wordt opgedragen de raad maandelijks te informeren over de voortgang van de reorganisatie en doorontwikkeling van de gemeentelijke organisatie. Ook wil zij elke maand horen wat de gevolgen zijn voor belangrijke programma’s die worden uitgevoerd. De motie werd unaniem aangenomen.

De gemeente kampt met serieuze personeels- en cultuurproblemen. De capaciteit is zeer krap (vergelijkbare gemeentes hebben tientallen medewerkers meer), waardoor de werkdruk veel (te) hoog is. Sommige hele belangrijke functies zijn niet eens bezet. Hoewel de raad vertrouwen heeft in de aanpak van het gemeentebestuur om dit op te lossen, maakt zij zich zorgen over de gevolgen van de organisatieproblemen voor de dienstverlening aan burgers en de gezondheid van haar werknemers.

Fractievoorzitter Joseph Toonen: “We plukken nu de wrange vruchten van het jarenlang uitknijpen van de gemeentelijke begroting door de Rijksoverheid, maar ook van het personeelsbeleid dat in de jaren 2014-2018 is ingezet. Daarin is was een slanke organisatie en een zo klein mogelijke overheid het grote doel. Je kunt niet èn reorganiseren èn de cultuur veranderen èn met een veel te krappe organisatie waar cruciale plekken onbezet zijn de dienstverlening op pijl houden. Dan mislukt of de reorganisatie of de dienstverlening. Het is wel duidelijk dat de ervaren dienstverlening op dit moment onder de maat is, vooral in het fysiek domein. Op andere vlakken, zoals Werk en Inkomen, is deze wel voldoende. Ik heb dus gepleit voor het vertragen van de verder goede reorganisatie en doorontwikkeling. Tenslotte heb ik ook de ambtenaren, onze ambtenaren, een hart onder de riem gestoken. Als ooit duidelijk is wat het belang is van hun inzet, dan is het nu wel!”

Kijk hier de bijdrage van Joseph Toonen terug:

De aangenomen motie kun je hier lezen.