Een dikke 7 voor dienstverlening Werk & Inkomen

25 september 2021

De PvdA is zeer verheugd dat inwoners tevreden zijn over de dienstverlening van de gemeente rond Werk en Inkomen en deze tevredenheid voor het tweede jaar op rij is gestegen.

Inwoners geven medewerkers van de afdeling Werk en Inkomen een dikke zeven. Dit blijkt uit het tweede ervaringsonderzoek dat de gemeente heeft laten uitvoeren onder mensen die ondersteuning ontvangen via de participatiewet. Het gaat bijvoorbeeld om mensen die een bijstandsuitkering of ondersteuning ontvangen bij het zoeken naar (vrijwilligers)werk of dagbesteding.

De overgrote meerderheid van de ondervraagde inwoners is tevreden over het contact met de medewerkers van de gemeente, snel te zijn geholpen, tevreden te zijn over de manier waarop er is geluisterd, de gekozen oplossing en de deskundigheid van de medewerkers. Op al deze onderdelen, wordt er in dit onderzoek hoger gescoord dan in het vorige onderzoek dat over 2019 werd uitgevoerd.

Maarten van Dijk, PvdA Wethouder Werk en Inkomen in Stichtse Vecht: “Ik ben er trots op dat onze medewerkers er voor het tweede jaar op rij goed opstaan bij onze inwoners die ondersteuning ontvangen vanuit de participatiewet. En dat die tevredenheid zelfs toeneemt. Dat is mooi. Het is mijn overtuiging dat een meer mensgerichte aanpak leidt tot de juiste re-integratie van inwoners uit een uitkering naar werk of dagbesteding. Zo zijn we afgelopen jaar gestart met het toepassen van de doorbraakmethode van het Instituut voor Publieke Waarden, waarbij veel aandacht is voor maatwerk. Deze methode wordt steeds verder geïmplementeerd in de werkwijze van de gemeente. Op deze manier zorgen we ervoor dat iedereen kan meedoen.”

Verbeterpunten
Er zijn natuurlijk verbeterpunten. Zo kan er meer aandacht worden besteed aan de persoonlijke situatie waarin de inwoners zich bevinden. Ook kunnen kwaliteit en snelheid van de ondersteuning nog verder omhoog, met meer aandacht voor de begeleiding naar betaald werk. Tenslotte wist een derde van de ondervraagden uit het onderzoek Participatie nog niet dat ze geholpen kunnen worden bij het aanvragen van een uitkering. “Met de verbeterpunten die uit dit onderzoek naar voren komen, gaan we aan de slag”, aldus wethouder Van Dijk.