Rood in de Raad: 7 maart 2023

Een motie dien je in, om het college te bewegen iets te doen, wat het niet van plan was. Daarom vonden wij de VVD-motie, die door maar liefst tien fracties is getekend best vreemd. Niet dat er niets staat waar we het mee eens zijn, dat is het punt niet. Hoewel er ook zeker dingen zijn die wij níet delen, en met name de financiële onderdelen verdienen het om kritisch te worden gelezen. Maar waarom was deze motie van de coalitie eigenlijk nodig? Was het college misschien niet van plan om de crisissituatie bij TIM SV op te lossen? Als dat wél zo is, dan is de motie dus nergens voor nodig!

Wat ons steekt is dat de problemen bij TIM SV vooral bekeken worden door een financiële bril. En sommige fracties kijken vooral door een politieke bril, die willen zoveel mogelijk druk op de wethouder zetten. Wij kijken op een andere manier. Wat ons betreft moet je beginnen bij het doel van de afspraken met TIM SV: voldoende en adequate zorg voor onze inwoners. Dát zou centraal moeten staan. Daarom dienden wij op 7 maart, gesteund door SP en Samen Stichtse Vecht een motie in, met als titel: De inwoners centraal.

Die motie zegt eenvoudigweg: de gemeente heeft een zorgplicht voor haar inwoners. Neem die ook. Neem de regie, en maak dat onze inwoners, die een zorgbehoefte hebben, niet vergeefs op de deur van de gemeente kloppen.

Eigenlijk zou de wethouder blij moeten zijn, onze motie geeft hem veel meer ruimte om het probleem op te lossen, maar wel met een ander uitgangspunt dan de begroting, namelijk de zorg voor onze inwoners. Verbaasd en teleurgesteld moeten wij vaststellen dat het college de motie ontraadt en dat de raad, met uitzondering van onze mede-indieners tegen de motie stemt.

Nu horen wij wel eens: je moet geen motie indienen als die geen meerderheid haalt. Dat is mooi als je deel uitmaakt van een coalitie, of een grote meerderheid vertegenwoordigt. Helaas is dat in deze raadsperiode niet zo, dus zullen we met onze moties een eerlijk en sociaal verhaal blijven vertellen, precies zoals onze leden ons dat hebben opgedragen toen zij ons verkiezingsprogramma vaststelden. En dus blijven we met moties komen, zelfs als die worden weggestemd door de rechtste meerderheid.

Lukas Burgering