Rood in de Raad 4 juli 2023

(geen) Input

Gisteren, dinsdag 4 juli, was weer eens een belangrijke dag in de gemeenteraad. Helaas was Sophia ziek en deed Lukas het alleen. En hij moest flink aan de bak. Daar over later meer. Een belangrijke avond want de kadernota werd besproken. In een kadernota legt het college, in hoofdlijnen, uit wat ze van plan zijn om te gaan doen. Het werd een beetje terugkijken en een beetje vooruitkijken. Veel partijen keken vooral terug en waren dik tevreden met waar het college mee bezig was. En hadden geen echte behoefte om het college bij te sturen. Geen amendementen. Geen input.

Tijdens de raad ging het ook even technisch mis. En verscheen geen input in beeld. Ik moest even schakelen omdat ik eerst dacht dat het videosysteem reageerde op de passieve houding van veel partijen maar het bleek toch gewoon een foutje in het videosysteem.

Als PvdA hebben we meer verwacht van de andere partijen, zowel van de coalitie- als de oppositiepartijen. Meer input. Want was de kadernota vorig jaar een kaderpapiertje. Dit jaar was het veel meer tekst maar werd er toch weinig gezegd. En eerlijk gezegd, want wat er dan wel stond, was voor ons een reden om een paar stevige amendementen in te dienen. Een amendement is een wijzigingsvoorstel van het voorgenomen beleid.

Ook wij hebben even teruggekeken naar het afgelopen collegejaar. We zijn tevreden dat het college de interne organisatie weer op orde heeft gekregen. En dat de financiën ruim voorradig zijn. Het geld klotst nog steeds over de plinten, is inmiddels een vermaarde stelling van de PvdA die we gisteravond ook diverse malen hebben gehoord van collega-raadsleden. Het is, wat ons betreft, nu tijd om weer aandacht te geven aan de wensen en behoefte van onze inwoners. Geld moet én kan rollen.

Onze input bestond uit 6 amendementen. Dat waren dus de enige 6 amendementen die waren ingediend. En stuk voor stuk voor ons belangrijk. In het eerste amendement wilde we het college uitdagen om concretere doelstellingen te formuleren gericht op de dienstverlening naar onze inwoners. Logisch toch maar veel partijen en het college wilde niet meegaan met onze ambities. Een amendement ging over meer geld naar duurzaamheid. Helaas waren alleen de linkse partijen het met ons eens. Een onvoorwaardelijke uitdagingspunt dat de gemeente de zorg voor haar inwoners altijd regelt en geld op de tweede plaats zet, werd in twee verschillende amendementen voorgesteld. Eentje over de WMO en eentje over de zorg in het algemeen. Geen blanco cheque natuurlijk, maar wel de uitspraak dat wij zullen doen wat er voor inwoners nodig is. Ook weer logisch zeker als je bedenkt dat geld voor handen is. Maar helaas werd deze logica niet gedeeld door de meerderheid van de raad.

Oja, nog even over geld. Veel partijen zijn bang voor 2026. Want dan is het, het zogenaamde ravijnjaar waarin de gemeentes veel minder geld zou krijgen van het rijk. Dat leek misschien ooit een ravijn maar is inmiddels een klein drempeltje. Lukas deelde een prachtige sheet die hij had gemaakt op basis van toezeggingen van het rijk over de financiën voor onze gemeente. Kijk even goed want hij wijst naar het ravijntje. Hoogstens een tijdelijke teruggang die we echt wel aankunnen.

Terug naar de amendementen. Volgend jaar bestaat Maarssenbroek 50 jaar. En dat is natuurlijk een reden voor een feest. In de kadernota stond daar niks over. En dus hebben we daar een amendement over ingediend. De bewoners van Maarssenbroek verdienen namelijk zo’n feest. En gelukkig door het aannemen van ons amendement steunt de raad ons voorstel en kan Maarssenbroek uitkijken naar een mooi jaar met een mooi budget van de gemeente om het te realiseren.

Het laatste amendement was een plan om het bouwen van woningen een extra push te geven. Iets nieuws. We stelden voor om met 1 miljoen euro per jaar grond aan te kopen in de gemeente en woningbouwcorporaties letterlijk de ruimte te geven om te bouwen. Technisch is het trouwens niet geven maar lenen want de gemeente blijft eigenaar van de grond. En krijgt dan erfpacht als een jaarlijkse vergoeding. Het voert nu wat ver om het helemaal uit te leggen maar het is echt een prima plan om de doelstelling van bouwen, bouwen, bouwen die het college heeft te realiseren. En voor de rekenaars onder ons, met een investering van 1 miljoen euro kan je woningbouwverenigingen de ruimte geven (lenen) om zo’n 250 huizen te bouwen als je agrarische bouwgrond komt en omdoopt tot bouwgrond voor huizen. Top plan, al zeggen we het zelf. Ongeveer een derde van de raad was het met ons eens. Helaas redden dit amendement het ook niet. Maar we voelden ons wel gesteund om dit plan, na het zomerreces, verder uit te werken en de gemeenteraad dan maar wat later helemaal te overtuigen dat we ook eens iets anders moeten doen. Want zoals Lukas ook nu weer moest aanvoeren: ‘als je doet wat je deed, krijg je wat je had’. En dat zijn dus nu het opleveren van te weinig huizen, laat staan te weinig sociale woningbouw.

Al met al veel input van de PvdA voor de kadernota. Helaas werd slechts 1 amendement aangenomen en konden we de kadernota niet steunen. Na de zomer verder.

Victor Koppelmans