Rood in de Raad 27 juni 2023

Politiek is soms kinderspel

Te weinig vlinders en insecten, te veel zwerfvuil en te veel energieverbruik. Concrete issues die onze nieuwe jeugd burgemeester Benjamin Boomsma wil gaan oppakken vertelde hij bij zijn aantreden. Een goed en duidelijk verhaal. We kijken uit naar de samenwerking met Benjamin.

Vervolgens ging de normale vergadering van start. Na wat rond gehamerd van enkele stukken (het accorderen van diverse hamerstukken zoals dat formeel heet) ging de raad in discussie.

In opdracht van de raad heeft een werkgroep veel goede verbeterpunten bedacht om de raad beter te laten werken. Op zoek naar een goed democratisch proces om de gemeente slagvaardiger te maken. De werkgroep kwam dus met concrete voorstellen die we de praktijk de afgelopen tijd hebben getoetst. Het was even wennen maar alles voor een meer slagvaardiger gemeente voor de inwoners. Eén discussiepunt bleef er over en speelde hoog op. Hoe zorg je nou voor maximale invloed voor de inwoners op de gemeenteraad. Hoe doe je dat? Kan je dit als beste regelen door burgers uit te nodigen om in te spreken tijdens de gemeenteraad. Of is dat toch slimmer om te doen in een vergadering waar het beleid wordt voorbereid en wordt gemaakt. Maar dan spreek je niet direct met gekozen volksvertegenwoordigers maar met commissieleden (wel onderdeel van de politieke fracties). De lokale media heeft de afgelopen tijd zich hierover ook flink uitgelaten. En dat is fijn. Misschien ben je het eens met de VAR of niet. Dat doet er eigenlijk niet zo toe. Het gaat erom dat erover wordt gesproken. En niet alleen bij politiek en de raad. Binnen de fractie hebben we dit ook flink besproken. En eerlijk gezegd waren er voor- en tegenstanders. We hebben voor de motie gestemd om de verbeterpunten te omarmen. En we zoeken nog naar een goede oplossing voor het maximaal beïnvloeden van de raad. Soms lijkt politiek kinderspel en soms toch niet.

In de fractie waren we het wel snel eens over wel of niet betaald parkeren bij station Breukelen. Sterker nog; we hebben een motie gemaakt om met name forenzen gratis te laten parkeren bij het station Breukelen. Het is druk bij het station en alle parkeerplaatsen zijn ’s ochtends al vol. We zijn een grote voorstander dat je per fiets of per bus naar het station gaat. Maar soms moet je toch voor de auto kiezen. Bij het station wordt nu gebouwd aan een parkeergarage. Als die garage klaar is, komen er ook slagbomen. Want de provincie wil betaald parkeren gaan invoeren. De provincie gaat hierover. De gemeente helaas niet.

De parkeerplaats staat ook vol omdat 1 op de 6 plekken wordt bezet door langparkeerders. Want reisorganisaties geven hun reizigers die naar Schiphol willen de ‘gouden tip’ om lekker gratis te parkeren bij Breukelen en dan de trein naar Schiphol te pakken. Sommige reisorganisaties betalen zelfs het treinkaartje. En dat willen we als PvdA toch tegengaan. En dus willen dat langparkeerders fors moeten gaan betalen. Of beter; ergens anders hun heil zoeken. Er zijn wat slimme oplossingen om bijvoorbeeld de eerste 13 uur iemand gratis te laten betalen en dat daarna de teller pas gaat lopen. Samen met D66 hebben we daarvoor een motie gemaakt en gelukkig bleek bij vooroverleg al dat diverse partijen mede-indieners waren. Die partijen waren het vooraf al eens over de strekking van de motie.

Tijdens de raad kwam Lokaal Liberaal met het onmogelijke voorstel dat gratis parkeren alleen zou gelden voor inwoners van Stichtse Vecht. Waarom? Eigenlijk geen idee maar misschien waren ze stiekem wel jaloers dat ze de motie niet zelf hadden bedacht. Want bij een slagboom kan je niet zien of de auto van een inwoner is of niet. Moet je dan met pasjes gaan werken? Nee, toch zeker. Als je betaald parkeren invoert voor langparkeerders door bijvoorbeeld de eerste 13 uur gratis en daarna flink te moeten ‘dokken’, selecteert dat automatisch uit en krijg je wat je wilt; een plek waar onze inwoners de trein kunnen pakken naar (met name) hun werk. Langparkeerders zoeken dan vast naar een andere parkeerplek elders. En omdat we toch ook echt promoten dat je met de fiets naar het station gaat, roepen we NS en Prorail (via de wethouder) op om nu eens echt werk te maken van goede en veilige parkeervoorzieningen voor (elektrische) fietsen en brommers. Wethouder Wisseborn was blij met deze motie en de brede steun (toch ook van Lokaal Liberaal) en gaat in overleg met de provincie en NS.

Het binnenhalen van deze motie was voor de PvdA echt geen kinderspel want we hebben veel overleg moeten voeren met de andere partijen en diverse varianten van de motie op papier gezet om zoveel mogelijk brede steun krijgen. En dat is gelukt. Wethouder Wisseborn kan nu aan de slag met deze motie op initiatief van de PvdA.

Victor Koppelmans