Rood in de Raad 18 april 2023

Ik heb het helemaal eens met de motie, en dus stem ik tegen

De eerste dertien agendapunten worden in no time door de Raad gehaald. Toegegeven; over sommige agendapunten waren we het snel eens, andere punten waren vooral goed doorgesproken in de diverse commissievergaderingen en kon de raad dus snel handelen. Soms is de lokale democratie lekker soepel. Als PvdA zijn we blij dat we in goed overleg zaken kunnen doen voor onze inwoners.

Maar als we dan bij punt 14 zijn gekomen, moeten we ook vaststellen dat we soms ook heel traag zijn. Want we zijn 10 jaar bezig om overeenstemming te krijgen over het verbouwen van een parkeerplaats in het hart van Loenen. Zou eigenlijk geen big deal moeten zijn maar was het blijkbaar wel. Veel gedoe en te weinig gedaan, stel ik vast. Ook vandaag tijdens de vergadering zijn we er nog niet uit en stellen partijen nog vragen en doen suggesties over de verbouwing van deze openbare parkeerplaats. Als PvdA zijn we geen aannemers die nog wat verbouwsuggesties willen doen. We kijken of het goed is voor de inwoners van Loenen. Is het nodig die parkeerplaats wordt opgeknapt? Vervolgens vertrouwen we dat deskundige ambtenaren met de juiste partij (bij voorkeur een lokale bouwer natuurlijk) de klus gaan klaren tegen een redelijke prijs. Zo werkt wat ons betreft lokale politiek het beste. Dan door naar de volgende motie.

Het gaat over een brug waar je niet goed overheen kan gaan. Ook in dit dossier komen we maar niet naar de overkant. Om in brugtermen te blijven. De gemeente zou het al geregeld hebben maar dat bleek toch nog niet het geval. En dus dient de SP een motie in, gesteund door GroenLinks en de PvdA, om het college op te roepen nou eens snel te komen met een oplossing.

We vielen van ons stoel doen we een partij hoorde zeggen we het helemaal eens zijn met de motie en stemmen dus tegen. Euh? Dan is lokale politiek niet meer zo soepel en duurt het mogelijk nog langer voordat inwoners veilig over de brug kunnen. Als PvdA hebben we natuurlijk voorgestemd. Nogal logisch omdat we het eens zijn met de motie. Want we willen dat het college snel over de brug komt met een passend oplossing. En die oproep stond in de motie. Duidelijke taal toch?

Victor Koppelmans