De fractie van de PvdA Stichtse Vecht heeft raadsvragen gesteld aan het College van B&W van Stichtse Vecht over de (financiële) consequenties van het debacle met de Uithoflijn voor de gemeente Stichtse Vecht. Recente berichtgeving doet vermoeden dat gemeenten die waren aangesloten bij het voormalige samenwerkingsverband Bestuur Regio Utrecht (BRU), waaronder Stichtse Vecht, het kind van de rekening lijken te worden voor de extra kosten van het Uithoflijnproject. Hierdoor zou Stichtse Vecht een bedrag van 766.000 euro aan subsidie mislopen voor o.a. de aanleg van twee nieuwe fietspaden.
Op 13 maart 2018 berichtte RTV Utrecht dat door de Uithoflijncrisis tientallen verkeersprojecten van Utrechtse gemeenten mogelijk miljoenen euro’s mislopen. Het zou gaan om met name fietsprojecten. De gemeenten, die vroeger waren aangesloten bij samenwerkingsverband Bestuur Regio Utrecht (BRU), waaronder Stichtse Vecht, lijken hiermee het kind van de rekening te worden voor de extra kosten van het Uithoflijnproject. De provincie zou het subsidiepotje van 14 miljoen euro van deze gemeenten willen gebruiken om de vertragingskosten van 84 miljoen euro deels op te vangen.
De provincie heeft met het opheffen van de BRU in 2013 afspraken gemaakt met de gemeenten Utrecht, Nieuwegein, IJsselstein, De Bilt, Zeist, Stichtse Vecht, Vianen, Houten en Bunnik om geld vrij te maken voor verkeersprojecten. Dit vindt plaats in het kader van het Regionaal Uitvoeringsprogramma Verkeer en Vervoer (RUVV).
Uit de berichtgeving van RTV Utrecht maken wij op dat Stichtse Vecht mogelijk 766.000 euro aan subsidies misloopt. Het zou o.a. gaan om de subsidie/ bijdrage voor het aanleggen van vrij liggende fietspaden bij de Haarrijnweg en de Safariweg in Maarssenbroek.
Bovenstaande is voor de fractie van de PvdA Stichtse Vecht aanleiding voor het stellen van de volgende raadsvragen.
VRAGEN
1. Klopt de berichtgeving van RTV Utrecht dat de gemeente Stichtse Vecht een bedrag van 766.000 euro misloopt als gevolg van het debacle met de Uithoflijn?
2. Zo ja, sinds wanneer is het College van B&W hiervan op de hoogte en waarom is de Raad hierover niet actief geïnformeerd (in het kader van de actieve informatieplicht)?
3. RTV Utrecht geeft aan dat het gaat om subsidies voor de aanleg van twee fietspaden bij de Haarrijnweg en de Safariweg in Maarssen ter hoogte van 350.000 euro. Verder zou het gaan om een bedrag van 416.000 euro voor Lokaal Maatwerk. Kan het College aangeven wat precies de consequenties zijn voor Stichtse Vecht? Waar heeft het bedrag van 416.000 euro voor Lokaal Maatwerk betrekking op?
4. Kan het College van B&W aangeven wat haar standpunt is over de ontstane situatie?
5. Is het College van B&W met de fractie van de PvdA Stichtse Vecht van mening dat Stichtse Vecht niet het kind van de rekening mag worden van het debacle met de Uithoflijn?
6. Wat kan het College van B&W doen om te voorkomen dat geld dat bedoeld is voor verkeersprojecten in Stichtse Vecht, wordt gebruikt om tekorten op de Uithoflijn te dekken? Welke acties gaat u ondernemen?
Maarssen, 19 maart 2018
Namens de fractie van de PvdA Stichtse Vecht,
Maarten van Dijk, fractievoorzitter.