24 augustus 2023

PvdA Stichtse Vecht teleurgesteld over vertrek Sophia Jeddaoui

Zetel is van onze kiezers, niet van individueel raadslid

Het bestuur en de fractie van de PvdA Stichtse Vecht hebben teleurgesteld kennis genomen van de aankondiging van raadslid Sophia Jeddaoui de fractie te willen verlaten. Zij kan zich niet vinden in de landelijke koers van de partij waarbij samenwerking op links wordt gezocht. De fractie is vooral verbaasd omdat de interne samenwerking en de onderlinge sfeer de afgelopen anderhalf jaar uitstekend was.

Fractievoorzitter en politiek leider Lukas Burgering: “Natuurlijk kan je het oneens zijn met wat de landelijke partij doet. De landelijke samenwerking met GroenLinks heeft echter geen invloed op ons functioneren in de gemeenteraad. Wij zijn op ons eigen PvdA-verkiezingsprogramma gekozen en hebben een mandaat voor vier jaar. Dat mandaat is ons verleend door onze door onze kiezers. Sophia laat met deze actie de inwoners van Stichtse Vecht die rekenen op de PvdA in de steek.”

Burgering wijst op de gezamenlijke initiatieven die GroenLinks, PvdA en SP onlangs samen namen op gemeentelijk niveau: “Daar werken we goed samen op het gebied van wonen. Tegelijkertijd behouden we alle drie onze eigen identiteit.”

Afdelingsvoorzitter Wilma Jansen wijst op de verklaring die alle PvdA-volksvertegenwoordigers voor de verkiezingen vrijwillig tekenen. “In die verklaring beloof je een aantal zaken, waaronder dit: als je de fractie verlaat, geef je je zetel terug. Hoewel de wet het toestaat, vinden wij dat die zetel niet van jou is, maar van onze kiezers. Door nu alleen verder te gaan pleegt Sophia zetelroof en dat is een klap in het gezicht van iedereen die op de PvdA gestemd heeft.”

Lukas Burgering voegt daar aan toe: “Samen met de commissieleden André Kooij en Victor Koppelmans zal ik het gedachtengoed waarop zoveel inwoners van onze gemeente hebben gestemd, blijven verdedigen, zoals we dat tot nu toe met z’n vieren deden.”

De PvdA zal zich blijven inspannen voor een eerlijker samenleving, waarin niemand buitenboord valt. De fractie houdt het vizier op meer woningen, het voorkomen (en waar nodig bestrijden) van armoede en aandacht voor alle inwoners die moeilijk voor zichzelf kunnen opkomen. En wij zullen samenwerken met iedereen die onze idealen deelt.