PvdA Stichtse Vecht: Geld klotst tegen de plinten

15 juni 2023

Woensdagavond 14 juni besprak de commissie Bestuur en Financiën de jaarstukken over 2022. De ambtenaren hadden een zeer duidelijk stuk geschreven met veel cijfers en veel toelichting over het financieel jaar 2022. En alles is, zoals gebruikelijk, gecontroleerd door een accountant. Je hoort de laatste tijd vaak in commissie- en raadsvergaderingen, en vanavond ook weer, dat de gemeente heel voorzichtig moet zijn geld want we hebben het (financieel) moeilijk.

Voorzichtig met geld omgaan betekent soms dat de gemeente liever geld in de spaarpot stopt in plaats van uitgeven aan de zaken die belangrijk zijn voor inwoners van onze gemeente. Want je kunt geld maar éénmaal uitgeven. Voorzichtig met geld omgaan, daar zijn we als PvdA ook zeker voor. Maar als het mogelijk ten koste gaat van de belangen van de inwoners en we echt voldoende geld hebben, trekken we aan de bel bij de gemeenteraad en de wethouder van Financiën Wisseborn. Vanavond dus in de commissievergadering en binnenkort in de gemeenteraad.

In de commissie Financiën en Bestuur concludeert commissielid van de PvdA Stichtse Vecht, André Kooij, het volgende: ‘gelet op alle financiële gegevens die we op dit moment hebben rest geen andere conclusie dan dat het geld bij de gemeente Stichtse Vecht tegen de plinten klotst’.

Wethouder Wisseborn gaf aan het eens te zijn met de uitstekende analyse van André Kooij. Hij trekt echter een andere conclusie: hij vindt niet dat het geld over de plinten klotst. Hij erkent wel dat we ruim in het jasje zitten. PvdA vindt het geld niet alleen maar in alsmaar dikkere spaarpotten moet worden gestort maar moet worden besteed aan de inwoners van Stichtse Vecht.