PvdA stelt vragen over doorbelasten hogere energieprijzen

3 april 2023

Wij zijn een beetje geschrokken van het bericht dat de gemeente hogere kosten van energie en gas gaat doorbelasten aan huurders, vooral organisaties die gebruik maken van  vastgoed van de gemeente. De gemeente heeft een nieuw contract afgesloten (doorgaan met Gazprom was geen optie) en dat pakt flink nadelig uit. Het nieuwe contract met Vattenfall voorziet in de levering van elektriciteit en/of warmte van gemeentelijke gebouwen, sportzalen, straatverlichting en gemalen en bruggen. De nieuwe tarieven zijn ten opzichte van de vorige tarieven flink gestegen. Dit betekent een stijging van de gemeentelijke energiekosten die hoger is dan waarmee rekening is gehouden in de begroting.

Nu kondigt het College aan die hogere prijzen door te belasten aan maatschappelijke organisaties. In schriftelijke vragen willen wij van het College weten waarom ze dat doen. ´Bent u het met de fractie van de PvdA Stichtse Vecht eens dat uw beslissing om de hogere kosten door te belasten schril afsteekt tegen de maatschappelijke ontwikkeling om hogere energiekosten juist te compenseren?” vraagt fractievoorzitter Lukas Burgering.

Er is een regeling van het Rijk, waarbij gemeenten veel geld krijgen om de gestegen kosten te compenseren. Maar ons College gaat eerst de prijzen verhogen en dan pas compenseren. “Zinloos geschuif met geld, waarbij die organisaties eerst op kosten gejaagd worden,” stelt Lukas namens de fractie.

In de regeling van het Rijk staat te lezen: “De middelen uit deze extra prijsbijstelling komen terecht in het gemeentefonds en het provinciefonds en zijn daardoor vrij te besteden. Gemeenten en provincies kunnen voor het jaar 2023 zelf keuzes maken om lokaal aanvullende maatregelen te nemen waar dat nodig blijkt.” Waarom kiest ons College er voor dat de energiekosten voor maatschappelijke organisaties dan toch stijgen?

Tenslotte vraagt de PvdA:  “Bent u in het licht van de bovenstaande vragen (en uw antwoorden daarop) bereid om de doorbelasting te heroverwegen en een eventueel nadelig effect voor de gemeente uit de algemene reserve te betalen?” Kortom: neem je verlies en laat niet clubs en verenigingen er voor opdraaien!