PvdA stelt vragen over bestaanszekerheid in Stichtse Vecht

3 april 2023

Naar aanleiding van een uitstekend artikel in het VNG-magazine over bestaanszekerheid heeft raadslid Lukas Burgering vragen aan het College gesteld. Zo wil Lukas weten wat de reactie van het College op dat artikel is, meer precies of zij het eens zijn met de stelling van dat artikel dat bestaanszekerheid een grondrecht is, geen beleidskeuze. “Staat bestaanszekerheid op de agenda van het College en waar blijkt dat eigenlijk uit?” vraagt Lukas ook. “En weten we eigenlijk wel of en hoeveel inwoners van onze gemeente zijn voor wie bestaanszekerheid onvoldoende gewaarborgd is?”

Tenslotte wijst Lukas namens de fractie op de inclusiviteitsagenda: “Zou het niet eens tijd zijn dat we daarnaast ook een bestaanszekerheidagenda instellen?” Binnen zo’n programma kun je met alle relevante spelers in het domein van de armoede om de tafel om samen naar goede manieren te zoeken om te voorkomen dat er inwoners van onze gemeente zijn, voor wie bestaanszekerheid niet vanzelfsprekend is.

In feite komt het er op neer dat we willen weten van het College wat zij doen om te zorgen dat inwoners er niet alleen voor komen staan. Wat er gebeurt om mensen te helpen voor wie ruim voor het einde van elke maand het einde van het geld al is bereikt.

De vragen en het VNG-artikel zijn na te lezen via deze link. Te zijner tijd komen daar ook de antwoorden van het college te staan.