PvdA geeft compliment aan ambtenaren Stichtse Vecht

1 maart 2022

Op dinsdag 1 maart is het Nationale Complimentendag en de PvdA Stichtse Vecht grijpt die gelegenheid aan om een groot compliment uit te delen aan de ambtenaren van de gemeente.

Lijsttrekker Lukas Burgering: “De afgelopen jaren heeft de ambtelijke organisatie volop onder druk gestaan. Er was enorm veel werk te doen, en het verloop onder ambtenaren was groter dan goed was voor de gemeente. Natuurlijk gaan er dan af en toe dingen mis. Maar de ambtenaren die er nu zitten verdienen een groot compliment, niet alleen voor de afgelopen jaren, maar ook als hart onder de riem voor de komende vier jaar.”

De PvdA heeft, net als veel andere politieke partijen, veel plannen voor de volgende raadsperiode. Burgering: “Maar al die plannen kunnen alleen gerealiseerd worden met daadkrachtige en gemotiveerde ambtenaren.” Dat geldt volgens de lijstrekker van de PvdA Stichtse Vecht zéker voor de aanpak van de wooncrisis. “Bijna alle partijen willen bouwen, omdat er veel te weinig woningen zijn. Wij willen daarbij een stevige rol voor de gemeente. Maar de gemeentelijke organisatie kan nu al veel plannen niet aan, simpelweg omdat er veel te weinig ambtenaren zijn.” De PvdA maakt zich al jaren zorgen over de koers die is gevaren waarbij de ambtelijke organisatie zo klein mogelijk moest worden. “Daardoor zitten we nu met de gebakken peren,” zegt Burgering. De PvdA pleit voor een stevige en structurele uitbreiding van de gemeentelijke organisatie.

Ook vraagt de PvdA Stichtse Vecht aandacht voor de manier waarop er soms binnen en buiten de politiek over ambtenaren wordt gesproken. “Dat hoort fatsoenlijk te zijn. Bij kritiek vanuit de politiek spreek je de wethouder aan en is het schelden op ambtenaren zeer ongepast,” betoogde fractievoorzitter Joseph Toonen onlangs in een raadsvergadering. “Zo over ambtenaren praten gaat ons niet helpen om het beter te maken in onze gemeente.”

“Op Nationale Complimentendag gaat het compliment van de PvdA Stichtse Vecht naar onze ambtenaren, want zij verdienen alle steun,” vinden Burgering en Toonen.