Ouderenhuisvesting krijgt plek in woonzorgvisie van de gemeente

11 januari 2021

In de raadscommissie Fysiek Domein op 5 januari 2021 heeft de fractie van de PvdA Stichtse Vecht bij monde van raadslid Douwe van der Wal haar zorgen geuit over het tekort aan huisvesting voor ouderen in met name de kern Maarssenbroek. Samen met Het Vechts Verbond was dit voor de PvdA Stichtse Vecht aanleiding een motie “Onderzoek bouwlocaties voor ouderen in Maarssenbroek” op te stellen die het College de opdracht zou geven om te komen met een analyse van locaties in Maarssenbroek die geschikt zijn voor betaalbare woningen voor specifiek de doelgroep ouderen.

Het aantal ouderen in Stichtse Vecht en met name in Maarssenbroek zal de komende decennia fors toenemen. Van belang is dat de gemeente hierop voorbereid is en dat er ook sprake is van een passend aanbod aan woningen om ouderen te huisvesten. De fysieke woon- en leefomgeving is voor ouderen cruciaal om zelfstandig te kunnen (blijven) wonen en zo min mogelijk afhankelijk te worden van zorg. Daarvoor is nodig dat er veel meer woningen ge- en verbouwd worden voor ouderen.

In Maarssenbroek is sprake van veelal eenzijdig woningaanbod bestaande uit grondgebonden eengezinswoningen. De behoefte van de groeiende groep ouderen ligt bij gelijkvloerse woningen en appartementen voor 1 of 2 personen. Omdat ouderen graag in hun eigen omgeving met hun eigen netwerk, familie en activiteiten willen blijven wonen, vindt de PvdA Stichtse Vecht het van belang om in Maarssenbroek dergelijke woningen voor ouderen te realiseren. Dit is ook van belang omdat ouderen zo actief blijven en hun (mantelzorg)netwerk om hen heen houden. Dat geldt natuurlijk niet alleen voor ouderen in Maarssenbroek, maar voor ouderen in alle kernen.

Reden dus om het College te vragen om in beeld te brengen op welke locaties in Maarssenbroek betaalbare kleine, al dan niet gestapelde, maar geschikte woningen specifiek bestemd voor ouderen gebouwd kunnen worden.

In reactie op de discussie in de commissie liet wethouder Veneklaas namens het College van B&W weten dat voor wat betreft de woonbehoefte de gemeentelijke woonvisie leidend is. Het verzoek (het zogenaamde dictum in de motie) van de PvdA Stichtse Vecht en HVV om een analyse van locaties in Maarssenbroek waar zich mogelijkheden voordoen om betaalbare woningen specifiek voor ouderen te bouwen, zal worden betrokken bij de woonzorgvisie die de gemeente momenteel aan het opstellen is. De woonbehoefte van ouderen wordt daarbij onderzocht en ook van doelgroepen die voor wonen met zorg in aanmerking komen in heel Stichtse Vecht. Deze woonzorgvisie zal naar verwachting in juni 2021 aan de gemeenteraad worden aangeboden.

De fractie van de PvdA Stichtse Vecht is blij dat de wethouder de oproep uit de motie betrekt bij de woonzorgvisie en kijkt met belangstelling uit naar deze visie. Om die reden zal de motie niet verder in stemming worden gebracht tijdens de raadsvergadering op 26 januari a.s.

Douwe van der Wal