Fractie PvdA Stichtse Vecht tijdens de Begrotingsraad 2021

23 december 2020
Over de avonden 10 en 11 november werden de zo belangrijke begroting 2021 en septembercirculaire 2020 besproken.
Voor de partijen het moment om in de Algemene Beschouwingen te laten zien wat goed gaat, wat beter kan en wat ze voor 2021 belangrijk vinden.
De PvdA Stichtse Vecht is op veel onderwerpen ingegaan tijdens de Algemene Beschouwingen en daarbij zijn zaken genoemd waar we trots op zijn en waaraan ook onze wethouder vanuit zijn collegerol een mooie bijdrage heeft geleverd.
Allereerst kan gesteld worden dat de begroting van 2021 er positief uitziet. In tegenstelling tot veel andere gemeenten hoeven in Stichtse Vecht in 2021 geen nieuwe grote bezuinigingen te worden doorgevoerd. De fractie van de PvdA heeft bij de Algemene Beschouwingen het accent gelegd op het voor 2021 ver terugdringen van de bezuiniging op Welzijn St. Vecht, Kwadraad, Handje Helpen, de Bibliotheken en het jongerenwerk van Jeugdpunt. Hoewel de gemeenteraad bij de begroting van 2020 had besloten een forse bezuiniging op te leggen aan deze organisaties vanwege enorme tekorten op het Sociale Domein, bleek het, mede door Corona, niet haalbaar een dergelijke bezuiniging al in 2021 door te voeren. Ook de PvdA realiseert zich dat het niet te vermijden is dat deze organisaties vanaf 2022 te maken krijgen met een bezuiniging. Natuurlijk is dit niet wat wij willen, maar soms breekt nood wet. Dat wij in de coalitie zitten, betekent dat wij veel voor elkaar kunnen krijgen, maar niet alles. Voor 2021 hebben wij ons in elk geval heel sterk gemaakt om de bezuiniging voor 95% weg te halen. Dat betekent dat deze organisaties in 2021 voldoende tijd krijgen om zodanige transformaties door te voeren dat zij met minder geld hun kerntaken kunnen blijven uitvoeren. Wij hopen oprecht dat het denkproces nu gedegen en in onderlinge afstemming kan verlopen.
Tijdens de begrotingsraad heeft de PvdA een motie van GL over duurzaamheid mede ingediend. Deze motie zette aan om acties op isolatie en zonnepanelen te intensiveren, onderzoek te doen naar grootschalige energieopwekking op alternatieve plekken, zoals parkeerplaatsen. De motie werd aangenomen. Een door ons ingediende motie om onderzoek te doen naar plekken voor extra seniorenwoningen in Maarssenbroek, is verschoven naar commissiebehandeling. Dat onderwerp komt dus terug. Het amendement om voor 2021 de bezuiniging terug te draaien op Handje Helpen, St. Welzijn, de Bibliotheek, Kwadraad en Jeugdpunt werd aangenomen. Verder heeft de PvdA ook een motie mede ingediend m.b.t. extra geld voor de kinderboerderijen (ook door PvdA mede ingediend).