Duurzaamheid op politieke agenda Stichtse Vecht

17 november 2021

Niet alleen in Glasgow stond het thema Duurzaamheid in de spotlights. Ook in de gemeente Stichtse Vecht, waar de PvdA Stichtse Vecht en Groen Links op 11 november in het Bonifatiushuis geheel corona proof een thema-avond voor leden hadden georganiseerd. Na de opening door een bestuur- en fractievoorzitter, kwam de stemming er al meteen goed in met de rondvraag: wat doe jij aan duurzaamheid? Eerder gegeven antwoorden mochten niet worden herhaald, dus het werd steeds moeilijker. Vervolgens was het de beurt aan Leo Koning, die de resultaten presenteerde van een ledenenquête over duurzaamheid in Stichtse Vecht. Conclusie is dat er onder leden van beide partijen een hoge ambitie is op diverse aspecten van duurzaam leven, wonen en werken. Ook een actievere rol van de gemeente zelf en de oprichting van een duurzaamheidsfonds en informatiepunt kwamen als wensen naar voren.

De avond werd afgerond door een interactieve workshop van Guido Bik van De Redenarij. Na zijn inleiding over succesfactoren van goede burgerparticipatie werden er 4 groepen geformeerd, die ieder aan de slag moesten om concrete voorstellen te doen voor burgerparticipatie bij duurzaamheid. Dit leverde interessante discussies op, die bij het afsluitende drankje nog doorgingen. Kortom, een geslaagde avond die de onderlinge band heeft verstevigd en positieve energie leverde voor voor het werken aan een duurzame Stichtse Vecht.