ALV met bijzondere gast: Esther-Mirjam Sent

12 april 2023

Afgelopen woensdag 5 april hielden de leden van de PvdA afdeling Stichtse Vecht hun Algemene Ledenvergadering. Bijzonder feit dat hierbij te vermelden valt, is de aanwezigheid van de landelijke bestuursvoorzitter Esther-Mirjam Sent.

Dat was niet zonder reden; zij was uitgenodigd om samen het gesprek aan te gaan over een belangrijk actueel thema nl. migratie.

De drie pijlers waarop de visie van de PvdA rondom dit vraagstuk is gebaseerd zijn:

1. Compromisloos opvang bieden aan hen die vluchten voor geweld, vervolging en oorlog.
  2. Realistisch beleid voeren waardoor er grip op migratie ontstaat (met gezonde verwachtingen).
  3. Aandacht voor de veelzijdigheid en complexiteit van het vraagstuk.

Het geloof is er dat dit vraagstuk opgelost kan worden met hard werken, realisme en een groot hart.

Daarom zijn de volgende acties nodig:

• Een zorgvuldige asielprocedure
  • Effectief terugkeerbeleid
  • Humane opvang
  • Ruimhartige bijdrage aan vluchtelingenorganisaties
  • Speciale opvang van kinderen en lhtbi-ers
  • Duidelijke internationale afspraken

Aan de orde is de beeldvorming dat asielzoekers/statushouders die toegelaten worden een sociale huurwoning krijgen toegewezen waarop bijvoorbeeld onze kinderen al jaren wachten. Het migratievraagstuk moet niet verward worden met de woningcrisis. Op lokaal niveau is het aantal statushouders dat een woning zoekt niet het probleem waarom de wachtlijst zo lang is.

De oorzaak van de lange wachtlijst ligt in het beleid van de afgelopen jaren waarbij sociale huurwoningen verkocht werden en er nu een gigantische krapte is. Het gesprek hierover aangaan met onze inwoners en het begrijpen van deze emotie is van groot belang. Aan de andere kant is ruimte voor ontmoeting tussen inwoners en asielzoekers/statushouders een belangrijk instrument om deze beeldvorming om te buigen. De kennis over wat een vluchteling heeft meegemaakt ontbreekt vaak.

Ook is er sprake van selectief beleid binnen Stichtse Vecht. Een motie van de PvdA voor de opvang van 50 extra statushouders werd verworpen, maar niet lang daarna werd wel opvang geregeld voor 150 Oekraïners.

Afrondend merkt Esther-Mirjam op dat niet alles vanuit efficiency moet worden benaderd. De doelstelling moet brede welvaart zijn die zichtbaar wordt op het gebied van volkshuisvesting, grondpolitiek hebben, onderwijs en een gezonde arbeidsmarkt.

De rode draad hierbij is solidariteit, rechtvaardigheid, gelijkheid en gelijkwaardigheid.