14 juli 2021

Algemene Beschouwingen 2021

Algemene Beschouwingen PvdA Stichtse Vecht juli 2021

Voorzitter,

In deze laatste algemene beschouwingen van deze raadsperiode zal ik in de eerste termijn terugkijken op deze raadsperiode en ook reflecteren op de samenwerking in de coalitie. In de tweede termijn geef ik ons oordeel over de kadernota en een korte vooruitblik over de komende periode.

Voorzitter,

De PvdA Stichtse Vecht kijkt overwegend positief terug op deze raadsperiode. Vanaf maart 2019 maken wij deel uit van de coalitie en dat voelt goed. Wij hebben in de coalitie aanmerkelijk meer kunnen betekenen voor onze bewoners dan toen we nog oppositiepartij waren.

Met Maarten van Dijk als wethouder is er veel, heel veel, bereikt voor onze bewoners. Vooral op het gebied van Werk en Inkomen.

Werk en Inkomen zijn in de visie van de PvdA de belangrijkste voorwaarden om aan armoede te ontsnappen en volwaardig aan onze Stichtse Vechtse samenleving mee te doen.

De PvdA is trots op wat is gepresteerd. Een opsomming:

In de voor-corona periode daalde vanaf maart 2019 het aantal mensen in de bijstand spectaculair. En ook in de coronatijd werd dat resultaat, relatief, vastgehouden.

Het actieplan ‘Stichtse Vecht Werkt’ van het college, met wethouder Van Dijk als trekker, wierp en werpt z’n vruchten af. De lokale sociale coöperatie realiseert de doelstelling om bewoners uit de bijstand te halen en te houden en hen zo aan armoede te laten ontsnappen.

De actualisatie en harmonisatie van het minimabeleid, met daarin ook aandacht voor energiearmoede, een onderschat probleem o.i., en één loket voor mensen in financiële problemen door het mogelijk maken van saneringskredieten, stemt ons tevreden.

Het aannemen van de motie ‘slim vertrouwen’, met vertrouwen als uitgangspunt en niet wantrouwen, ook daar zijn we trots op.

En natuurlijk, al deze resultaten komen niet alleen door de PvdA. Samen met de andere coalitiepartijen en gelukkig, ook heel vaak met overige partijen, is dit alles tot stand gekomen.

Ik wil in deze terugblik ook vermelden de aanpak van zwerf- en weesfietsen, de aangekondigde herinvoering van de starterslening, de oproep tot afschaffen van de verhuurdersheffing,

het letterlijk ‘voorbeeldig’ verlopen participatieproces rondom het ‘Beleidsplan Waardevol Toerisme’, het verhogen van de toeslag voor studenten met een beperking, de compensatieregeling eigen risico zorgverzekering, de innige samenwerking tussen college en ondernemers en bedrijfsleven in het coronatijdperk.

En ook, uiteindelijk, een werkbaar compromis tussen horeca en markt in Breukelen.

Voorzitter, zijn er dan geen ‘tegenvallers’ geweest?

Natuurlijk, niet alles verliep vlekkeloos. De grootste dieptepunten wil ik niet onvermeld laten:

Het afschaffen van het mantelzorgcompliment 2020 was voor de PvdA SV een absoluut dieptepunt. Maar ‘toen’ kon het niet anders. Ook de PvdA stond en staat namelijk voor een financieel solide beleid. Gelukkig is het mantelzorgcompliment, in gewijzigde vorm, weer volop terug.

Een andere dieptepunt was het vertrek van Groen Links, onze natuurlijke partner, uit de coalitie.

Voorzitter, dan nu mijn tweede onderdeel: de samenwerking binnen de coalitie.

De PvdA beoordeelt die samenwerking als uitermate positief, constructief en gericht op effectiviteit. Als het College WerkPlan maar gerespecteerd wordt, staan de coalitiepartijen elkaar ruimhartig afwijkende standpunten toe. Knarsetandend soms, ik zal dat niet ontkennen, maar altijd met respect voor elkaars verschillende opvattingen. De motie ‘coalitie of the willing’ voor kinderen in de Griekse vluchtelingenkampen en het uitstel van de 20% bezuiniging op het voorveld, zijn daar voorbeelden van.

De PvdA voelt zich op z’n plek in deze coalitie.

Voorzitter mijn derde deel (in de tweede termijn uitgesproken).

Over de kadernota 2021 heeft Lukas Burgering in de commissiebehandeling al duidelijk gemaakt dat we die ondersteunen, ook de pijnlijke keuzes die gemaakt moeten worden.

Voor 2022 en verder zet de PvdA volop in voor

Goed Wonen,

Eerlijk Delen,

Een Fijne Buurt,

Zorg voor ons Klimaat en

Stichtse Vecht zijn we Samen.

– Meer woningen, met meer toegang voor starters en meer sociale huur.

– Bestrijden van armoede en dan met name kinderarmoede en energiearmoede.

– Een fijne buurt: door focus op leefklimaat en veiligheid, sport en cultuur, zorg voor elkaar en (nog) intensievere ondersteuning van mantelzorgers.

– Landschapsbeheer en landschapsbehoud, energievoorzieningen voor de toekomst, duurzaamheid en balans tussen wonen, werken en recreëren.

– Voorzitter,

Stichtse Vecht zijn we Samen: participatie is de norm en nog meer focus willen wij op het bestrijden van alle vormen van discriminatie.

U gaat er meer over lezen in ons verkiezingsprogramma.

Dank u wel

Sophia Jeddaoui