Aanpak verwarde personen kan beter

22 februari 2022

Onlangs publiceerde het Algemeen Dagblad een artikel over ‘Bijna elke dag is er overlast door een persoon met verward gedrag in Stichtse Vecht.’ Naar aanleiding van dit artikel heeft de PvdA Stichtse Vecht vragen gesteld aan het college van B&W.

Bijna elke dag is er volgens het AD artikel overlast door een persoon met verward gedrag in Stichtse Vecht’. Het aantal meldingen m.b.t. personen met verward gedrag in Stichtse Vecht is gestegen tot 299. Ook de politie trekt al jaren aan de bel over de toename van meldingen van verward gedrag. Het afhandelen daarvan neemt een groot deel van de – toch al beperkte – politiecapaciteit in beslag en agenten hebben niet altijd de expertise om passende hulp te verlenen. Raadslid Sophia Jeddaoui en commissielid Dennis de Vries: “Daarom hebben we gevraagd of het college de kritiek in de rapporten van het schakelteam ‘verward gedrag’ onderschrijft dat, mede door de problematiek bij domein veiligheid te beleggen, ondersteuning en zorg onvoldoende aandacht krijgen in aanpak van de overlast en zorg voor deze doelgroep.”

De fractie van de PvdA Stichtse Vecht wil:

• meer duidelijkheid over de oorzaken van de toename en de eventuele maatregelen die de gemeente heeft genomen.
  • de aanpak van verwarde personen in de toekomst via een ander domein dan ‘veiligheid’ insteken.
  • meer en betere opvangmogelijkheden in Stichtse Vecht,
  • structurele oplossingen voor individuele personen met verward gedrag,
  • meer communicatie van gemeente met deze specifieke doelgroep.