Joseph Toonen koninklijk onderscheiden bij afscheid uit de gemeenteraad

22 maart 2022

Tijdens een ceremoniële afscheidsvergadering van de gemeenteraad van Stichtse Vecht is PvdA-fractievoorzitter Joseph Toonen benoemd tot lid in de Orde van Oranje Nassau. Burgemeester Reinders, die de versierselen opspeldde zei: “Joseph heeft zich gedurende lange tijd ingezet voor de inwoners van deze gemeente. Welbespraakt, met een vleugje humor en altijd kritisch-prikkelend.”
Joseph Toonen was ruim vijftig jaar actief in de politiek, onder meer als wethouder in Loenen. In de afgelopen raadsperiode was hij vier jaar lang raadslid, het laatste jaar als fractievoorzitter. De 74-jarige Toonen stond bij de laatste verkiezingen op de zesde plaats op de lijst van de PvdA.
De nieuwe fractievoorzitter Lukas Burgering roemt de vele kwaliteiten van zijn voorganger: “Joseph is goed op de hoogte, altijd in staat om snel een verstandig oordeel te vellen en politiek bijzonder behendig. Maar bovenal is hij een warm, vrolijk en vriendelijk mens. Ik ben er trots op om van hem veel te hebben geleerd over de fijne kneepjes van het politieke spel.”
Naast Joseph Toonen nam ook Els Swerts afscheid van de raad. Zij keerde onlangs voor een korte periode terug als raadslid. De nieuwe raad wordt op 30 maart geïnstalleerd.