Zorgen over ontmoetingsruimte Willem van Hoornhof te Maarssenbroek

7 juni 2018

Op 7 juni 2018 zijn de gebruikers/ bezoekers en de vrijwilligers van de ontmoetingsruimte Willem van Hoornhof in de wijk Zebraspoor (Maarssenbroek) door de Stichting Welzijn Stichtse Vecht op de hoogte gebracht van het feit, dat per 1 oktober a.s. door de woningbouwcorporatie Portaal het gebruik van de ontmoetingsruimte in de Willem van Hoornhof is opgezegd.

Op dit moment wordt de ruimte “om niet” in gebruik gegeven aan Welzijn Stichtse Vecht. Per 1 oktober 2018 is de huurprijs, die Portaal vraagt, 1.500 euro per maand. Welzijn Stichtse Vecht heeft aangegeven dat zij deze huurprijs niet kan betalen.

De Willem van Hoornhof functioneert de laatste jaren als een ontmoetingsfunctie voor de bewoners van de Willem van Hoornhof maar ook voor andere bewoners in Maarssenbroek. Vooral senioren maken veel gebruik van de activiteiten in de Willem van Hoornhof, die door vele vrijwilligers georganiseerd worden. Maarssenbroek is niet het bezit van een dorpshuis. Sluiting van de Willem van Hoornhof zal geheel in strijd zijn met het seniorenbeleid van de gemeente om de ontmoetingsfuncties in de kernen te versterken. Denk daarbij ook aan de aanpak van de eenzaamheid onder de bewoners van Maarssenbroek. Vooral voor de bewoners van de Willem van Hoornhof is het teleurstellend dat de ruimte dicht gaat omdat deze ruimte bij de bouw specifiek ingericht was voor deze bewoners.

Bovenstaande is voor de fractie van de PvdA Stichtse Vecht aanleiding om de volgende raadsvragen te stellen aan het College van B&W van Stichtse Vecht:

1)      Bent u op de hoogte van de hiervoor geschetste ontwikkelingen en zo ja wat zijn uw acties geweest?

2)      Bent u het met ons eens dat de grootste kern van Stichtse Vecht met ongeveer 23.000 inwoners er qua dorpshuis/ huiskamer bekaaid af komt?

3)      Bent u het met ons eens dat de ontmoetingsruimte voor de bewoners van de Willem van Hoornhof en de bewoners van Maarssenbroek open moet blijven?

4)      Zo ja, bent u bereid om in gesprek te gaan Portaal en Welzijn Stichtse Vecht om dit te bewerkstelligen?

5)      In hoeverre heeft Portaal als sociale woningcorporatie een taak in het kader van de leefbaarheid in Maarssenbroek?

6)      Wat zijn de plannen van Portaal met betrekking tot de nieuwe functie van de ontmoetingsruimte per 1 oktober 2018?