We moeten blijven strijden tegen energiearmoede

30 juni 2022

“Of er weer een lockdown komt is onzeker, dat het winter wordt staat vast.” Met die woorden lanceerde PvdA-fractievoorzitter Lukas Burgering dinsdagavond 28 juni zijn voorstel aan de gemeenteraad van Stichtse Vecht. Het college had voorgesteld om een kwart miljoen extra in de corona-reserve te stoppen maar de PvdA leek het beter om met dat geld iets te doen om energiearmoede te voorkomen. “Want het is nu prachtig weer en dus staat de verwarming uit, maar straks als het kouder wordt komen veel gezinnen voor een onaangename verrassing of zelfs een onoverkomelijk probleem te staan,” zei Burgering. “Zeker als je bedenkt dat er nu al mensen zijn die bij de huidige energieprijzen het nauwelijks redden om elke maand de rekening te betalen.”

De volledige oppositie steunde het voorstel van de PvdA maar de coalitiepartijen bleken niet te vermurwen. Dus haalde het voorstel het niet. Dat legt nu een grote verantwoordelijkheid bij het college en de coalitiepartijen. Als er immers straks grote problemen ontstaan bij gezinnen in deze gemeente als gevolg van de extreme gasprijzen, zal er alsnog iets moeten gebeuren. In die zin is het nu niet vrijmaken van geld – ook al is dat waarschijnlijk nog niet genoeg – een gemiste kans.

De PvdA roept daarom de hele gemeenteraad op om direct na de zomervakanties bij elkaar te komen om te zorgen dat op een andere manier geld gevonden kan worden. “We hebben haast, want de herfst komt voor je het weet,” waarschuwt Burgering. De PvdA zal blijven strijden tegen energiearmoede: “In een gemeente zo rijk als Stichtse Vecht hoort het niet voor te komen dat mensen de verwarming straks niet aan kunnen zetten omdat ze de rekening niet kunnen betalen.”

Waar ben je naar op zoek?