Vrijwilliger tegen elke prijs?

18 februari 2018

Houdt u er rekening mee dat u aansprakelijk bent? “. Deze uitspraak krijgt de vrijwillige bestuurder/organisator van een skeelerronde, intocht Sinterklaas of wijkfeest steeds vaker te horen. Maarssen 2000 en PvdA Stichtse Vecht nodigen bestuurders uit van vrijwilligers organisatie in Stichtse Vecht, om mee te praten over het aantrekkelijk houden van ‘vrijwilliger zijn’. En dit op woensdag 14 maart om 19.30u in ’t Kampje te Loenen aan de Vecht

Maarssen 2000 en de PvdA Stichtse Vecht organiseren een bijeenkomst waarin samen met bestuurders van vrijwilligers organisaties ingegaan wordt op het vraagstuk aansprakelijkheid en burgerparticipatie.

De doelstelling van deze bijeenkomst is om constructief te gaan werken aan het in stand houden van het enthousiasme waarmee de vrijwilliger in Stichtse Vecht actief is. Om het leuk te houden moeten wij ons bewust zijn van toch –helaas- toenemende wet- en regelgeving. Vergunningenbeleid, veiligheidsmaatregelen en meer vormen een aanslag op de toch al schaarse tijd bij vrijwilligers. Maarssen 2000 en de PvdA Stichtse Vecht hebben experts uitgenodigd om u, bestuurder van een vrijwilligers organisatie, inzicht te geven in risico’s en de mogelijkheden deze te beperken.

Mark Verhijde, onderzoeker en co-auteur van het onderzoeksrapport ‘Regel die burgerinitiatieven’ zal ingaan op het gedeelte burgerparticipatie.

Mark Molenaar, communicatie adviseur, zal toelichting geven op zijn inzet om landelijk het vrijwilligerswerk op het politieke agenda te krijgen.

PvdA Stichtse Vecht en Maarssen 2000 nodigen dan ook graag bestuurders en andere belangstellende uit om te praten over de risico’s maar juist ook over de ruimte om als vrijwilliger actief te blijven.

Als ervaringsdeskundige zijn Arjan van der Hoek (Maarssen on Ice), Adrie de Lange (Koetstock), Raimond Kerkhof (Skeeler ronde Maarssenbroek) en Willem Oonk (Oranje vereniging Loenen aan de Vecht) aanwezig. Zij zullen kort uiteenzetten waar zij met hun organisaties tegen aan lopen.

Het symposium staat onder leiding van voormalig wethouder Jaap Verkroost en wordt gehouden op woensdag 14 maart in Studio Idee, ’t Kampje , Driehovenlaan 2 te Loenen aan de Vecht. Aanvang om 19.30 uur.