Vinger aan de pols bij groenonderhoud Stichtse Vecht

25 februari 2018

Op 20 februari 2018 sprak de raadscommissie Fysiek Domein over het Verbeterplan Groenonderhoud. Het Verbeterplan was mede op verzoek van de PvdA-fractie geagendeerd voor bespreking. Eind 2017 had de PvdA Stichtse Vecht gevraagd om het Verbeterplan na het dramatisch verlopen groenonderhoud in Stichtse Vecht in 2017.

PvdA fractievoorzitter Maarten van Dijk: “Hoewel het goed is dat er een Verbeterplan ligt, hadden wij hier meer van verwacht. Welke doelstellingen wil het college bereiken en hoe meten we of de verbeteraanpak succesvol is?”

Om het groenonderhoud in 2018 te verbeteren wordt er door de groenaannemer en de gemeente extra personeel en materieel ingezet. De gemeente verscherpt het toezicht op de aannemer en gaat investeren in een betere communicatie en afhandeling van (Fixi-)meldingen.

“Mooie voornemens, maar het gaat natuurlijk om de uitvoering. Om de vinger aan de pols te houden heeft de PvdA Stichtse Vecht het College van B&W gevraagd om kwartaalrapportages waarin de raad wordt geïnformeerd over de voortgang van de acties uit het Verbeterplan en om de resultaten van klanttevredenheidsmetingen met de raad te delen.”, aldus Maarten van Dijk.

Verantwoordelijk wethouder Eric Balemans (VVD) gaf ruiterlijk toe dat 2017 wat het groenonderhoud betreft een rampjaar is geweest en beloofde beterschap. Hij zegde de gevraagde kwartaalrapportages toe en gaf aan dat er verder wijkschouwen, inloopavonden en een groenmarkt zullen worden georganiseerd.

Op de gemeentelijke website komt een speciale pagina over het groenonderhoud waar alle maatregelen worden beschreven en een overzicht komt te staan met antwoorden op veel gestelde vragen (Q&A).

De fractie van de PvdA Stichtse Vecht blijft de voortgang op de voet volgen. Een rampjaar als in 2017 wil de PvdA niet meer meemaken.