12 februari 2014

Te weinig aandacht voor Fair Trade

Op 12 februari bracht een delegatie van de PvdA kandidaten voor de gemeenteraad onder leiding van lijsttrekker Maarten van Dijk een werkbezoek aan de Wereldwinkels uit onze gemeente. De vrijwilligers en besturen van de wereldwinkels uit Maarssen en Breukelen kwamen daarvoor naar de wereldwinkel in Breukelen. In de oudste wereldwinkel van Nederland spraken zij met de PvdA kandidaten over actuele ontwikkelingen, zorgen, maar ook kansen voor de toekomst.

De PvdA vindt dat er in Stichtse Vecht te weinig aandacht voor fair trade is. Lijsttrekker Van Dijk: “Fair trade, dus eerlijke handel met ontwikkelingslanden is de beste en meest duurzame manier om arme mensen vooruit te helpen. En de fair trade producten die in de wereldwinkels en steeds vaker ook gewoon in de supermarkt te krijgen zijn, zijn ook nog eens lekker en van prima kwaliteit. Zo snijdt het mes aan twee kanten. Wij hier mooie producten, zij een eerlijk inkomen.”

De vrijwilligers van de wereldwinkels zijn het met de PvdA eens dat er nog te weinig aandacht is voor eerlijke handel in Stichtse Vecht. Zo is onze gemeente sinds oktober vorig jaar officieel fair trade gemeente geworden en zijn de borden die een gemeente bij de gemeenteborden mag ophangen als bewijs dat de gemeente aan de eisen voldoet nog steeds niet opgehangen. De PvdA noemt dat “een gemiste kans om te laten zien waar je voor staat en trots op bent”.

Maar er zijn ook positieve ontwikkelingen, waaraan de gemeente ook haar steentje bijdraagt, zoals het promoten van fair trade lessen op basisscholen in Stichtse Vecht.

De PvdA gaat zich in de nieuwe raadsperiode sterk maken voor meer fair trade in Stichtse Vecht. Zo zou de gemeentelijke organisatie zelf meer fair trade producten kunnen afnemen en fair trade verder kunnen promoten bij bedrijven en instellingen. Op deze wijze zouden de wereldwinkels in Stichtse Vecht, die geheel door (in totaal 80) vrijwilligers worden gerund een handje kunnen worden geholpen. Van Dijk: “Daarmee zou onze gemeente ook een mooi voorbeeld geven aan de bewoners van onze gemeente. Wij zijn immers allen samen ook verantwoordelijk voor onze medemensen in arme landen.”