Regels sociale koopwoningen aangescherpt met zelfbewoningsplicht

7 juni 2018

Begin mei heeft de fractie van de PvdA Stichtse Vecht raadsvragen gesteld over de verhuur van een sociale koopwoning aan de Lion Cachethof in Vreeland (voor 1.700 euro per maand). Afgelopen week heeft het College van B&W de raadsvragen van de PvdA Stichtse Vecht beantwoord (zie bijlage).

Tijdelijke verhuur i.v.m. wereldreis bewoner

Uit de beantwoording door het College blijkt dat sociale koopwoning aan de Lion Cachethof te huur was aangeboden omdat een van de kopers een wereldreis gaat maken. De projectontwikkelaar was eveneens ontstemd dat deze woning voor een dergelijk hoge huurprijs (1.700 euro per maand) werd aangeboden en heeft de kopers verzocht de woning uit de verhuur te halen. Daarnaast heeft hij zich ingezet om een andere en beter passende tijdelijke gebruiker aan te dragen. Dit is inmiddels ook gebeurd.

Invloed op toewijzing sociale koopwoningen volgens College van B&W beperkt

Het College van B&W geeft aan dat de gemeente weinig tot geen invloed kan en mag uitoefenen bij de verdeling van sociale koopwoningen. Op 23 mei jl. heeft de fractie van de PvdA Stichtse Vecht nog aanvullende vragen gesteld over specifiek het lotingsproces/ de toewijzing van de sociale koopwoningen aan de Lion Cachethof in Vreeland (CSV-terrein). Deze vragen treft u hierbij ook aan.

De toewijzing van de 12 sociale koopwoningen in Vreeland is als volgt:

·       5 woningen zijn verkocht aan kandidaten die een huurwoning van woningcorporatie V&O in Vreeland achterlaten;

·       1 woning is verkocht aan een kandidaat die een huurwoning van woningcorporatie WUTA in Nigtevecht achterlaat;

·       2 woningen zijn verkocht aan kandidaten die een particuliere huurwoning in Vreeland achterlaten;

·       1 woning is verkocht aan starters op de woningmarkt, inwonend bij ouders in Vreeland;

·       3 woningen zijn verkocht aan overige kandidaten.

De slotsom is volgens het College van B&W dat 75% van de woningen is verkocht aan woningzoekenden die vallen onder de doelgroep zoals is beoogd op grond van de Woonvisie.

Regels sociale koopwoningen aangescherpt met zelfbewoningsplicht

In het overeengekomen antispeculatiebeding (deze maakt onderdeel uit van de in mei 2015 en september 2016 ondertekende anterieure overeenkomsten fase 1 en 2) is vastgelegd dat de woningen de eerste 5 jaar aan de Lion Cachethof niet mogen worden doorverkocht. Het tegengaan van de verhuur van deze woningen is hier niet bij inbegrepen.

Het College van B&W heeft aangeven de regels om verhuur van sociale koopwoningen tegen te gaan aan te scherpen. Het format van het antispeculatiebeding zal worden aangepast om te voorkomen dat de woningen voor de eerste 5 jaar worden verhuurd. Daarmee wordt de zelfbewoningsplicht voor toekomstige projecten verder aangescherpt.

De fractie van de PvdA Stichtse Vecht is blij met de aanscherping van de regels rondom zelfbewoning (zelfbewoningsplicht). Wat betreft de toewijzing van de sociale koopwoningen/ het lotingsproces wachten wij de antwoorden op onze aanvullend gestelde vragen af.

Waar ben je naar op zoek?