Reactie PvdA Stichtse Vecht op coalitieakkoord 2018-2022

29 april 2018

Op donderdag 26 april 2018 werd het coalitieakkoord 2018-2022 door formateur Tjapko Poppens officieel aangeboden aan burgemeester Witteman. Alle partijen kregen vervolgens de mogelijkheid tot reflectie op het door VVD, Lokaal Liberaal, GroenLinks en CDA overeengekomen coalitieakkoord.

Namens de fractie van de PvdA Stichtse Vecht gaf fractievoorzitter Maarten van Dijk de volgende reactie op het coalitieakkoord 2018-2022.

Integrale tekst reactie/ reflectie PvdA-fractie op coalitieakkoord

Voorzitter,

Namens de fractie van de PvdA Stichtse Vecht maak ik graag gebruik van de mogelijkheid om te reflecteren op het coalitieakkoord van VVD – Lokaal Liberaal – GroenLinks en het CDA.

Laat ik beginnen om te zeggen dat wij aangenaam verrast waren na het lezen van het coalitieakkoord.  Veel onderwerpen die ook prioriteit hebben voor de fractie van de PvdA zien wij terug in het coalitieakkoord.

Positief zijn we bijvoorbeeld over de investeringen in cultuur, re-integratie, duurzaamheid en de leefomgeving. Maar ook de keuze om niet te bouwen buiten de rode contouren stemt ons positief. Zeker ook de beoogde bestuursstijl die uitgaat van samenwerking, verbinding en betrouwbaarheid spreekt ons aan.

De eerste stappen worden gezet om de bouw van sociale huurwoningen op de agenda te krijgen. Zoals u wellicht begrijpt gaan de ambities van de PvdA op dit terrein echter verder. Nogmaals willen wij het belang onderstrepen van de bouw van substantieel meer sociale huurwoningen en qua type woningen de focus op kleinere woningen voor jongeren en senioren. Daar is echt behoefte aan zal ook een positieve bijdrage leveren aan de door u gewenste doorstroming op de woningmarkt en bovendien het terugdringen van de wachtlijsten.

Verrassend is dat het realiseren van een ondernemersloket weer terug op de agenda komt. Ook de discussie over het afvalscheidingsstation komt weer terug. Hoe lang spreken we hier nu al over? Ik voel een derde raadsexcursie aankomen….

We betreuren het dat er door het coalitie geen extra middelen worden vrijgemaakt voor RTV Stichtse Vecht. Dit terwijl 3 van de 4 coalitiepartijen zich juist in de vorige raadsperiode en/of in verkiezingstijd zo sterk maakte voor de lokale media en RTV Stichtse Vecht in het bijzonder.

Ook missen we voorstellen om de uitvoering van het evenementenbeleid te verbeteren.

Voorzitter,

Wat wij echter missen in het coalitieakkoord en graag willen benadrukken is de noodzaak van een toekomstbestendig ouderenbeleid. Dit vraagt om een lange termijnvisie en investeringen.

We hebben ook zorgen. De financiële huishouding en dan in het bijzonder te tekorten op het Sociaal Domein. Uit deze week door de PvdA opgevraagde stukken (en dan heb ik het over de presentatie over de Financiën aan de coalitiepartijen) blijkt dat eind dit jaar de risicoreserve sociaal domein uitgeput zal zijn. Vanuit de gemeente zal meer regie en sturing moeten komen op de transformatie in het sociaal domein.

Verder roept het coalitieakkoord een aantal vragen bij ons op

1)      Op pagina 5 stelt u dat u inwoners eerder gaat betrekken bij de besluitvorming over ruimtelijke plannen. Impliceert dit een aanpassing van het spoorboekje?

2)      Bij de portefeuilleverdeling missen we het toedelen van wijken en kernen aan wethouders. Verdwijnen de gebiedswethouders? Zo ja, wat komt hiervoor in de plaats?

3)      Hoe denkt het college snelle integratie van statushouders te realiseren? De PvdA vraagt bij de integratie van statushouders aandacht voor een goede en langdurige begeleiding die in onze ogen ook zal bijdragen aan een goede integratie.

4)      Wat houdt het investeringsfonds precies in?

5)      Welk tijdpad heeft u voor ogen voor het collegeprogramma?

Tot slot willen we een voorstel doen voor het vervolg. De fractie van de PvdA pleit voor een uitvoeringsagenda voor de Raad waarin een aantal onderwerpen concreet worden uitgewerkt. Hiervoor komen wij nog met een voorstel.

Stichtse Vecht, 26 april 2018

Namens de fractie van de PvdA Stichtse Vecht,

Maarten van Dijk, fractievoorzitter.