PvdA wil aanpak overlast gebruik lachgas (lachgaspatronen) in Stichtse Vecht

14 augustus 2018

Steeds vaker bereiken ons klachten van bewoners en ondernemers over overlast het gebruik van slagroompatronen. Recent hebben wij klachten ontvangen uit de wijken Bisonspoor, Pauwenkamp en Fazantenkamp. Diverse locaties in de gemeente (waaronder in Parkeergarage P2 in Bisonspoor en bij het voetbalveld in de wijk Pauwenkamp) liggen op gezette tijden vol met gebruikte lachgaspatronen/ slagroompatronen.

Voor de fractie van de PvdA Stichtse Vecht aanleiding om de volgende raadsvragen te stellen aan het College van B&W van Stichtse Vecht.

1.     Is het college bekend met de overlast die wordt ervaren in Stichtse Vecht van jongeren die lachgaspatronen/ slagroompatronen gebruiken?

2.     Kunt u aangeven op welke schaal de overlast voorkomt op basis van meldingen die de gemeente hierover ontvangt?

3.     Wat zou het college kunnen doen om deze overlast te bestrijden? Graag een toelichting met de maatregelen die u zou kunnen/ willen nemen.

Behalve ervaren overlast in de openbare ruimte is het gebruik van lachgas ook schadelijk voor gebruikers. Naast de gewenste effecten (een beetje dronken, lacherig, prettig gevoel) rapporteren gebruikers ook bijwerkingen of ongewenste effecten zoals duizeligheid, hoofdpijn, verwardheid, misselijkheid, gevoelloosheid of tintelingen en flauwvallen. Deze klachten worden (deels) veroorzaakt door tijdelijk zuurstoftekort. Door het Trimbosinstituut is hierover ook een factsheet opgesteld: https://www.trimbos.nl/producten-en-diensten/webwinkel/product/af1384-factsheet-lachgas

4.     Erkent het college dat de bijwerkingen van het gebruik van lachgas een slechte invloed hebben op de volksgezondheid?

5.     Bent u met de fractie van de PvdA Stichtse Vecht van mening dat het recreatieve gebruik van lachgas moet worden ontmoedigd? Zo niet, kunt u dit dan toelichten?

6.     Is het college bereid om een publiekscampagne te starten, waarmee wordt gewezen op de gevaren alsmede de ervaren overlast van het recreatieve gebruik van lachgas, met als doel het gebruik ervan te doen verminderen?

Vanuit het Trimbosinstituut wordt momenteel gewerkt aan het ontwikkelen van een lokale aanpak voor handhavers die te maken hebben met lachgasgebruik door jongeren in de openbare ruimte.

7.     Bent u bereid om contact te leggen met het Trimbosinstituut over de lokale aanpak voor handhavers en deze aanpak zo mogelijk ook te implementeren in Stichtse Vecht?