PvdA stelt vragen over de stand van de gemeentelijke organisatie

20 april 2022

In de media zien we steeds meer verontrustende berichten over onze gemeente, en dan met name over de ambtelijke organisatie. Op de website van de VAR en van RTV SV lezen we dat de gemeentelijke dienstverlening verder achteruit gaat. Uit een bericht van het College van afgelopen vrijdag blijkt, dat er een interne brief is rondgegaan op het gemeentekantoor. Daarin staat dat ambtenaren het niet meer aankunnen en dat er de komende tijd minder werk geleverd zal gaan worden.

Wij maken ons daarover grote zorgen en hebben aan het College vragen gesteld. Daarmee geven we ook een duidelijk signaal af aan de onderhandelaars, die deze dagen bij elkaar zitten om een nieuw College te smeden: zonder ambtenaren krijgen jullie niets voor elkaar, de focus moet nu eerst liggen op het op orde krijgen van de organisatie.

Er is wat ons betreft te lang en te veel beknibbeld op ambtenaren. Onder druk van rechtse partijen was de gedachte: hoe kleiner de overheid hoe beter. Nu zitten we met de gebakken peren, want zelfs een afspraak voor een simpel paspoort of rijbewijs duurt veel te lang. Wij staan op het standpunt dat het serviceniveau voor onze inwoners op peil moet blijven. Daarvoor zijn mensen nodig.

Wij willen ook dat de politiek voor 100% achter de ambtenaren staat. Zij zijn de ruggengraat van het bestuur van de gemeente. En daar moeten we heel zuinig op zijn.

De door Sophia en mij gestelde vragen kun je teruglezen als je hier klikt. Wordt vervolgd!

Lukas Burgering