PvdA stapt met vertrouwen in coalitie Stichtse Vecht

19 februari 2019

Op maandag 18 februari heeft de algemene ledenvergadering (ALV) van de PvdA Stichtse Vecht ingestemd met deelname van de PvdA aan de coalitie in Stichtse Vecht waarbij het CollegeWerkProgramma (CWP) zal worden aangepast op een aantal voor de PvdA belangrijke onderwerpen uit haar verkiezingsprogramma ‘Zeker zijn van een Stichtse Vecht voor iedereen’.

Moderne en betaalbare welzijn en zorg in de buurt

De preventieve aanpak (als onderdeel van de transformatie in het Sociaal Domein) om hoge zorgkosten te voorkomen of te beperken wordt verder doorgezet. Er komen middelen beschikbaar voor autonome groei in sociaal domein. Bij ombuigingen in het sociaal domein ligt de focus op efficiency, minder bureaucratie en effectiviteit, alvorens te tornen aan het voorzieningenniveau.

Verder komt er meer aandacht voor de kwaliteit van de dienstverlening op het terrein van o.a. werk en inkomen. Onder andere door middel van klanttevredenheidsmetingen.

Meer sociale huurwoningen

Het huidige college stuurt al sterk op sociale woningbouwprojecten. Om deze lijn verder door te zetten is afgesproken dat bij nieuwbouwprojecten minimaal 30% sociale huur wordt gerealiseerd. Doel hiervan is de wachtlijsten voor sociale huurwoningen in Stichtse Vecht aan te pakken, doordat er meer betaalbare woningen beschikbaar komen.

Duurzaam werk voor mensen in de bijstand

Onder de titel “ Stichtse Vecht WERKT!”  komt er een gerichte en samenhangende aanpak om meer inwoners uit de bijstand duurzaam aan het werk te helpen. Hiervoor worden extra middelen beschikbaar gesteld (150.000 euro). Nadruk wordt gelegd op een positieve en motiverende manier van werken, waarbij maatwerk centraal staat.

Extra investeringen in de kwaliteit van de openbare ruimte

Er wordt extra ingezet op de kwaliteitsverbetering van de openbare ruimte. Niet alleen wordt ingezet op een kwaliteitsverbetering van het openbaar groen, maar ook op bestrating, het onderhoud van de parken, en de toegankelijkheid van de openbare ruimte. Inzet is daarnaast een snellere en adequatere afhandeling van meldingen openbare ruimte. Bovendien worden particuliere initiatieven op het gebied van vergroening gestimuleerd, door de mogelijkheid van een “groenbonus” te onderzoeken.

Meer invloed van betrokken inwoners

Er komt een nieuwe visie om op een moderne manier een impuls te geven aan het gebiedsgericht werken. In overeenstemming met de nieuwe bestuursstijl en de invoering van de Omgevingswet zetten we in op bewonersparticipatie, zichtbaarheid van het bestuur, duidelijke communicatie en een goede ontsluiting van informatie (transparantie). Onderzocht wordt of dorps- en buurthuizen kunnen worden ingezet als ‘sociale huiskamers van de wijk’.

Structurele oplossingen voor parkeren in Bisonspoor

Voor de PvdA Stichtse Vecht staat de leefbaarheid in de wijk Bisonspoor en omliggende wijken centraal, nu en in de toekomst. Een van de grootste knelpunten is de toenemende parkeerdruk in- en rond Bisonspoor. Hierover is afgesproken dat er een structurele oplossing komt voor de parkeerproblematiek waaronder lang parkeren en parkeren in de wijk. Door de inspanningen van het college in de afgelopen periode om Bisonspoor in goede samenwerking met Wintertrust te ontwikkelen, ontstond er met de komst van de PvdA momentum om ook voor de korte termijn aanvullende afspraken te maken om de parkeerproblematiek in de wijk aan te pakken. In de nieuwe parkeergarage worden naast de 50 parkeerplaatsen nog 100 extra plaatsen (op kenteken) beschikbaar gesteld voor inwoners. En het braakliggend terrein wordt na de sloop van P2 door Wintertrust tijdelijk om niet ter beschikking gesteld voor P+R doeleinden.

Zeker zijn van 100 zorgwoningen in Bisonspoor

Eerder waren door het college al afspraken gemaakt met Wintertrust over het creëren van een sociale ruimte en de realisatie van maximaal 100 zorgwoningen. Deze afspraken zijn aangescherpt in die zin dat het college een inspanningsverplichting heeft om de genoemde 100 zorgwoningen daadwerkelijk te realiseren. Verder is afgesproken dat de gemeente gaat over de exploitatie van de te ontwikkelen sociale ruimte.

Een open en transparant bestuur

De fractie van de PvdA kijkt met veel vertrouwen uit naar de coalitiedeelname. De nieuwe wijze van besturen waarbij openheid en transparantie centraal staan ondersteunen wij van harte.

Met de coalitiedeelname zal de PvdA Stichtse Vecht ook een wethouder leveren. Kandidaat-wethouder is de huidige fractievoorzitter van de PvdA Stichtse Vecht Maarten van Dijk (38 jaar). Met het doorschuiven van Maarten van Dijk als wethouder namens de PvdA zal Douwe van der Wal worden voorgedragen als nieuw raadslid. Els Swerts is de nieuwe beoogd fractievoorzitter.