Motie Kinderarmoede unaniem aangenomen: Meer communicatie over kindregelingen gemeente, kindpakket vanaf 2020 en budget beschikbaar voor Stichting Leergeld

5 januari 2019

Op initiatief van de fractie van de PvdA Stichtse Vecht diende de PvdA, samen met Maarssen 2000 in de raadsvergadering van 18 december 2018 een gezamenlijk motie in: “Besteding rijksmiddelen voor kinderarmoede in Stichtse Vecht”.

Vanaf 2017 ontvangt deze gemeente 2 ton per jaar van het Rijk ten behoeve van de bestrijding van Kinderarmoede. Met allerlei redenen omkleed, is dat geld niet direct naar kinderen gegaan maar op de grote hoop terechtgekomen van het minimabeleid met als argument dat kinderen er op die manier automatisch óók van profiteren. Maar dat is een redenering die we niet mogen gebruiken. Want in een akkoord tussen het Rijk en de VNG had het geld rechtstrééks en in natura bij de kinderen terecht moeten komen en hadden kinderen betrokken moeten worden. Dat is niet gebeurd. Een van de redenen die werd aangehaald was dat wij als gemeente toch al een heel goed minimabeleid hebben, zo bleek uit een de onderzoek (De Minima Effect Rapportage). Echter, uit datzelfde onderzoek kwam naar voren gezinnen met oudere kinderen écht niet voldoende hebben om van rond te komen (ondanks alle minima-regelingen) en dat het nog schort aan communicatie over regelingen.

Wij zijn als PvdA uiteraard erg blij dat dit college heeft besloten tot de oprichting van een Stichting Leergeld. Op aandrang van de PvdA gaat die stichting er ook snel komen, namelijk deze zomer, zodat er vanaf het nieuwe schooljaar een beroep op kan worden gedaan. Leerkrachten of andere bemiddelaars van kinderen die bepaalde spullen niet kunnen aanschaffen (zoals een fiets) of niet mee op schoolreisje kunnen, kunnen een aanvraag indienen voor zo’n kind. Maar wat is een Stichting Leergeld zonder budget? Natuurlijk is het de bedoeling dat fondsen en bedrijven zo’n Stichting Leergeld gaan sponsoren. Maar als stichting heb je wel een startbudget nodig om de eerste aanvragen uit te kunnen voldoen en je bekend te maken bij bemiddelaars want ouders kunnen niet zélf aanvragen. In de motie die de PvdA en Maarssen 2000 indienden verzoeken zij het college een startbudget toe te kennen aan Stichting Leergeld, maar de motie gaat verder. Zie hieronder de opdracht die aan het college via de motie werd gedaan:

1. In 2019 vanuit het budget voor minimabeleid (extra rijksmiddelen voor kinderen in armoede) € 25.000 toe te kennen aan de Stichting Leergeld.
2. In 2019 extra inzet te plegen op meer concrete en ruimere communicatie aan de doelgroep over de mogelijkheden die Stichtse Vecht heeft voor kinderen uit gezinnen met de laagste inkomens met als doel het bereik van bestaande kinderregelingen te vergroten en de daarin de mogelijkheden van St. Leergeld vanaf het nieuwe schooljaar mee te nemen.
3. Stichting Leergeld vanaf 2020 een jaarlijkse subsidieverzoek te laten indienen.
4. Vanaf 2020 binnen het nieuwe minimabeleid een Kindpakket in uitvoering te hebben waarbij recht wordt gedaan aan het bestuursakkoord tussen het Rijk en de VNG.
5. De Raad vóór de zomer van 2019 te rapporteren m.b.t. de inzet van de extra communicatie over de kindregelingen die deze gemeente kent.
6. In de monitor Sociaal Domein cijfers op te nemen waaruit een stijgend gebruik van de afzonderlijke kindregelingen zou moeten blijken (dus inclusief een 0-meting).

Na discussie in de raad bleek er draagvlak voor een groot deel van de motie. Na de toezegging van de wethouder om ruimhartig te zullen omgaan met de budgetten die Stichting Leergeld nodig zou hebben, zijn de punten 1 en 3 van de motie geschrapt. De motie werd dan ook gewijzigd aangenomen. Zie voor de gewijzigde aangenomen motie voorafgegaan door een toelichting op het voorstel

Waar ben je naar op zoek?