Kinderen de dupe van nieuwe wijze kerstboominzameling?!

1 december 2018

Deze week werden we geïnformeerd over veranderingen in de kerstboominzameling in Stichtse Vecht met ingang van januari 2020. Het College van B&W van Stichtse Vecht wil de inzameling van kerstbomen efficiënter en duurzamer organiseren. Consequentie van de nieuwe manier van inzamelen is dat het inzamelen van kerstbomen door kinderen tot 16 jaar komt te vervallen. Hiermee komt een einde aan een decennialange traditie in onze gemeente waarbij kinderen actief een rol spelen bij de kerstboominzameling en hiermee bij hun eigen buurt. De fractie van de PvdA Stichtse Vecht vindt het bijzonder jammer dat de betrokkenheid van kinderen bij hun woon/ leefomgeving hiermee zou komen te vervallen. PvdA-fractievoorzitter Maarten van Dijk: “De betrokkenheid van kinderen bij (het beheer van) hun woon- en leefomgeving zou juist moeten worden gestimuleerd (o.a. vanuit educatief karakter; gericht op o.a. bewustwording). Wat de fractie van de PvdA Stichtse Vecht betreft draagt het voorstel voor de nieuwe wijze van inzamelen van kerstbomen hieraan niet bij. Wij zien daarom graag dat het College van B&W haar besluit in deze vorm zo spoedig mogelijk terugdraait, zodat deze mooie traditie in onze gemeente kan blijven bestaan.”

Voor de fractie van de PvdA Stichtse Vecht is dit aanleiding om de volgende raadsvragen te stellen aan het College van B&W.

1.       Argument voor het College van B&W om de kerstboominzameling te veranderen is onnodig energieverbruik, CO2- en fijnstofuitstoot terug te dringen ter verhoging van de leefomgevingskwaliteit. Kan het College aangeven wat precies de effecten zijn van de nieuwe werkwijze op energieverbruik, CO2- en fijnstofuitstoot? Kunt u dit met cijfers kwantificeren?

2.       Een tweede argument van het College om de kerstboominzameling te veranderen is kostenbesparing. De huidige kosten voor de kerstboominzameling ad. 26.000 euro zouden kunnen worden teruggebracht naar 6.500 euro. Kan het College inzicht geven in de huidige kosten van de kerstboominzameling en het bedrag van 26.000 euro nader specificeren?

3.       Heeft het College alternatieven overwogen voor het optimaliseren/ verduurzamen van de kerstboominzameling waarbij kinderen wel een actieve rol kunnen blijven spelen? Zo ja welke? Zo niet, kunt u dit nader toelichten?

4.       Is het voorstel voor de nieuwe werkwijze voor het inzamelen van kerstbomen voor advies voorgelegd aan de kinderburgemeester? Het voorstel raakt immers de rol en positie van kinderen bij het inzamelen van kerstbomen. Zo ja, wat was het advies van de kinderburgemeester? Zo nee, waarom is de kinderburgemeester niet om advies gevraagd?

5.       Is het College het met de fractie van de PvdA Stichtse Vecht eens dat we de betrokkenheid van kinderen bij (het beheer van) hun woon- en leefomgeving juist zouden moeten stimuleren (o.a. vanuit educatief karakter; gericht op o.a. bewustwording)?

6.       Is het College met de fractie van de PvdA Stichtse Vecht van mening dat het voorstel voor de nieuwe wijze van inzamelen van kerstbomen hieraan niet bijdraagt?