Internationale Vrouwendag in Stichtse Vecht

8 maart 2022

Op Internationale Vrouwendag, dinsdag 8 maart, organiseerde PvdA Stichtse Vecht een bijeenkomst voor de vrouwelijke kandidaten voor de gemeenteraadsverkiezingen van 16 maart a.s. Zo’n 25 kandidaten van 9 partijen en enkele introducees voerden een levendig gesprek onder de kundige leiding van oud-burgemeester Yvonne van Mastrigt over de ondervertegenwoordiging van vrouwen in de lokale politiek. Aan de orde kwamen onder andere de cultuur in de gemeenteraad en diverse belemmeringen. Twee jongeren gaven aan dat bij hun leeftijdsgenoten de indruk bestaat dat je meer invloed kunt uitoefenen via demonstraties dan via gemeentepolitiek. Na de uitwisseling van ervaringen en ideeën, kwamen de vrouwen tot de conclusie dat het goed is om elkaar vaker te spreken en de samenwerking op te zoeken. Afgesproken werd om de bijeenkomst volgend jaar te herhalen en dan te kijken of er zaken in de nieuwe gemeenteraad beter gaan.

Anno 2022 is de wereldwijde strijd voor vrouwenrechten nog steeds keihard nodig. Daar staat de PvdA ook dit jaar op Internationale Vrouwendag bij stil. Om 20.00 uur is een landelijk gesprek met perspectieven uit Oekraïne, Rusland en Belarus te volgen via https://www.pvda.nl/agenda/internationale-vrouwendag-perspectieven-uit-oekraine-rusland-en-belarus/.

Waar ben je naar op zoek?