Fietsenstalling NS Station Maarssen stukje minder gratis

27 december 2017

NS Station Maarssen krijgt een moderne zelfservice fietsenstalling. Op de website van de gemeente Stichtse Vecht valt hierover het volgende te lezen: “De nieuwe stalling heeft diverse voordelen voor reizigers: de stalling is elke eerste 24 uur gratis, de entree heeft transparante toegangsdeurtjes en reizigers kunnen makkelijk en snel in- en uitchecken met hun OV-chipkaart. Ook voor de OV-fiets kan de reiziger er terecht.”

Half december 2017 is de stalen toegangspoort vervangen door glazen toegangspoortjes. Het stallen van een fiets is de eerste 24 uur gratis; daarna betaal je 0,50 euro per dag.

Dat er wat gedaan wordt aan de toegangspoort is natuurlijk goed nieuws, maar waarom moeten reizigers nu ineens betalen vanaf 24 uur? Nu kun je namelijk onbeperkt gratis je fiets stallen.

Veel reizigers zullen hier ongetwijfeld niet veel van merken (zetten hun fiets er minder dan 24 uur neer); maar vooral voor mensen die elders wonen en in Maarssen werken is dit anders. Hun fiets staat er regelmatig (bijvoorbeeld in het weekend) langer dan 24 uur. Zij gaan daar nu voor moeten betalen.

Voor de fractie van de PvdA Stichtse Vecht aanleiding om hierover in december raadsvragen te stellen aan het College van B&W van Stichtse Vecht.

Vragen

1. Wat is de reden dat treinreizigers vanaf 16 december 2017 moeten gaan betalen voor het stallen van hun fiets vanaf 24 uur?

2. Is het nieuwe beleid m.b.t. het betalen voor het stallen van een fiets vanaf 24 uur vooraf afgestemd met de gemeente Stichtse Vecht?

3. Wat waren de precieze afspraken destijds (bij de ontwikkeling van de inpandige fietsenstalling) tussen de gemeente, NS en Prorail m.b.t. het gratis fiets parkeren? Hoe verhoudt het moeten betalen vanaf 24 uur fiets parkeren zich met de destijds gemaakte afspraken?

4. De gemeente Stichtse Vecht draagt jaarlijks een bedrag van 15.500 euro bij aan de (exploitatie van de) NS fietsenstalling in Maarssen (vanuit de reserve Fietsenstalling Maarssen). Onder welke voorwaarden cq. op basis van welke afspraken vindt deze financiële bijdrage plaats?

5. Welke effecten verwacht het College van B&W van het nieuwe beleid?

De fractie van de PvdA Stichtse Vecht,

Maarten van Dijk, fractievoorzitter