Extra maatregelen tegen overlast verkeerd gestalde fietsen bij Station Maarssen

13 oktober 2018

De gemeente Stichtse Vecht neemt extra maatregelen om de overlast van verkeerd gestalde fietsen bij station Maarssen aan te pakken. Dat blijkt uit antwoorden op vragen van de fractie van de PvdA Stichtse Vecht over de aanpak en de resultaten tot nu toe. Ondanks eerdere opruimacties en toezicht staat het plein weer vol. De fractie van de PvdA Stichtse Vecht ziet graag dat aan dit hardnekkige probleem een einde komt. Inwoners van Maarssenbroek moeten er zeker van kunnen zijn dat sprake is van een schoon, heel en veilig stationsplein.

De gemeente geeft aan dat de werkzaamheden in Bisonspoor hierbij ook een rol spelen. “Tot korte tijd geleden heeft de extra inzet van de BOA’s (handhavers) de overlast weten in te dammen. Echter recent is bij aanvang van de verbouwing aan het Bisonspoor de fietsenstalplaats op de hoek bij Bison Bowling niet meer beschikbaar. Dit heeft direct zijn weerslag op het stationsplein”, zo laat de gemeente weten.

De gemeente heeft in reactie op de vragen van de PvdA aangegeven dat er momenteel met het projectteam Bisonspoor wordt bekeken hoe snel men een tijdelijke fietsenstalling kan realiseren. Ook wordt de mogelijkheid bekeken om tijdelijk fietsenrekken te plaatsen langs de afscheidingswand bij het spoor. De informatievoorziening zal opnieuw worden geïntensiveerd en de BOA’s zullen regelmatig (wekelijks) aandacht hebben voor deze locatie. Het plaatsen van dranghekken, zoals de PvdA-fractie in haar vragen voorstelde, blijft een optie, maar ziet men wel als laatste redmiddel.

Inmiddels zet ook de NS medewerkers in om meerdere dagen per week in de late middag reizigers te wijzen op de inpandige en bewaakte fietsenstalling. Als het hardnekkige probleem blijft, dan overweegt de gemeente extra controles en intensivering van de handhaving.