Door op 26 oktober 2013

Eenjarig bestaan voedselbank Stichtse Vecht

26 oktober gedacht de voedselbank Stichtse Vecht haar eenjarig bestaan. Gedenken, want iedereen is het erover eens, dat de voedselbank zo snel mogelijk overbodig moet worden. Men is begonnen na een signaal van Voedselbank Utrecht, die 20 gezinnen uit Maarssen hielp. In één jaar tijd is de voedselbank enorm gegroeid: inmiddels worden ruim honderd huishoudens geholpen, dat is ca. 300 inwoners.

In de ochtend heb ik met een aantal medewerkers en raadsleden geholpen bij een supermarktactie. Vele Maarssenbroekers waren bereid om iets extra’s te kopen voor in de voedselpakketten. Sommige mensen kwamen met 5 of 6 producten, hartverwarmend.

Daarna kwam het officiële gedeelte. Opvallend was, dat er relatief veel pakketten gaan naar Breukelen en Maarssen. Daar zijn dan ook inmiddels uitgiftepunten ingericht. Betrokken vrijwilligers stoppen vele, vele uren in het screenen van mogelijke gebruikers, het verzamelen van producten, het op maat maken van de pakketten, de verspreiding, etc. etc.

Met gepaste trots werd het certificaat voedselveiligheid in ontvangst genomen, als eerste voedselbank in Nederland!

Leuk was nog, dat de wethouder in zijn praatje de PvdA noemde, als partij die zich met succes inspant voor de minima in Stichtse Vecht.

In mijn ogen een mooi compliment voor ons als oppositiepartij.

Waar ben je naar op zoek?