Op campagne: Uitleggen of luisteren?

16 maart 2019

Op campagne: Uitleggen of luisteren?

Het wederkerend fenomeen van de verkiezingscampagne kent ondertussen iedereen in Nederland. En het is nu in Maart weer zover vlak voor de provinciale en waterschap verkiezingen 2019. Er stond een wandeling gepland door Utrecht met Lodewijk Asscher en vervolgens een bus-toer langs een hele hoop kernen in Utrecht. We hadden er zin in en gingen rozen uitdelen, en met mensen praten. Maar wat is nu de bedoeling uitleggen of luisteren?

Campagne eerder

Ik kan me nog goed de eerste keer herinneren toen ik op campagne ging helpen voor de landelijke verkiezingen. Het was de tijd dat men verwachte dat de PVV wel eens de grootste partij van Nederland kon worden en dat was voor mij een wake-up call. Een partij die mensen uitsluit, op welke grond dan ook, is niet mijn partij. Het was tijd om in actie te komen en ik heb me gemeld bij de PvdA, omdat bij de PvdA, iedereen erbij hoort. Ik was welkom, liep mee met de fractie, en even later ging ik mee op campagne om met mensen te praten op straat over onze standpunten. Immers als inwoners weten wat de PvdA voor ze heeft bereikt, en wat we de komende periode willen gaan bereiken voor ze dan zouden ze begrijpen dat een stem op ons een verstandige stem is. We liepen zoveel mogelijk in alle kernen in de Stichtse Vecht en dus kwamen we ook in Loenen.
Toen ik met mijn flyers bij de grote bocht door Loenen liep, zag ik een aannemer met een van zijn jonge bouwvakkers voor een huis staan. Ze bespraken de verbouwing die op dat moment gaande was. Op het moment dat de aannemer mij zag, met mijn flyers en mijn rode PvdA-jas kwam hij in actie. Hij wenkte me en we raakten in gesprek. Jij bent toch van de PvdA vroeg hij. Na een korte bevestiging begon hij me uit te leggen dat bouwers grote problemen hebben met het vinden van goed opgeleide jonge werknemers. Mijn partij, de PvdA, was in het verleden medeverantwoordelijk voor de teloorgang van praktische opleidingen als LTS en MTS . Dit was een gepassioneerde ondernemer. Ik kreeg een schat aan informatie direct op straat. Ik heb het verhaal van deze ondernemer in mijn oren geknoopt.

Campagne nu

Deze keer liepen we door Utrecht en inwoners vertelden ons graag wat er allemaal anders en beter kon. Het was mooi om te zien hoe zorgvuldig Lodewijk Asscher de tijd nam om goed te luisteren en ook waar mogelijk acties uitzette als er een vraag was waar we concreet een probleem konden oplossen. Ik was onder de indruk van het vermogen van Lodewijk om met mensen te verbinden.

Conclusies

Het belangrijkste van de campagne voeren, vind ik, is NIET dat inwoners luisteren naar wat we bereikt hebben en wat we voor ze willen doen.

HET BELANGRIJKSTE VIND IK DAT WE NAAR INWONERS LUISTEREN, en in onze plannen opnemen wat WIJ kunnen doen om die problemen op te lossen, met de mogelijkheden die de politiek heeft. Problemen omzetten in acties!

Het is veel werk en kost veel tijd, maat laten we inderdaad beter luisteren naar wat inwoners en ondernemers ons allemaal te vertellen hebben. Mijn belangrijkste les was dat inwoners ons heel veel te vertellen hebben!

Een belangrijke actie voor de toekomst is dat er weer opleidingen moeten komen voor jongeren die met hun handen willen werken (LTS en MTS) omdat het volgen van het VMBO voor sommige jongeren veel te veel theorie bevat. Soms knappen ze dan af voor verdere studie. Zij willen met hun handen werken en we hebben juist voor onze toekomst jongeren nodig hebben die het praktische werk kunnen uitvoeren voor verduurzaming van onze samenleving.

Terug naar de huidige Campagne. Laten we met z’n alle gaan luisteren!

Douwe van der Wal
Raadslid PvdA Stichtse vecht