Algemene beschouwingen PvdA bij de bespreking van het Collegewerkprogramma

13 oktober 2018

Op 3 oktober 2018 spraken we in de gemeenteraad over het Collegewerkprogramma. Het Collegewerkprogramma is de vertaling van het coalitieakkoord van VVD, Lokaal Liberaal, GroenLinks en CDA. Alle fracties in de gemeenteraad kregen de mogelijkheid om in de vorm van ‘algemene beschouwingen’ hun mening te geven over het Collegewerkprogramma. De integrale tekst van de algemene beschouwingen van de fractie van de PvdA is hieronder te lezen.

In de algemene beschouwingen stelde de fractie van de PvdA een aantal onderwerpen centraal. Zo vindt de PvdA dat er met een gemiddelde wachttijd van 12 jaar voor een sociale huurwoning in Stichtse Vecht echt werk gemaakt moet worden de komende jaren van het realiseren van extra sociale huurwoningen in onze gemeente. Wat de PvdA betreft wordt sociale woningbouw een van de topprioriteiten voor de komende 4 jaar! Bij nieuwbouwprojecten is de norm wat de PvdA betreft het realiseren van minimaal 30% aan sociale huurwoningen.

Het college van B&W wil om haar ambities waar te maken (structureel) bezuinigen op mantelzorg en het minimabeleid. Dit vinden wij onverantwoord. Het huishoudboekje van de gemeente vanaf 2020 financiële ruimte, waardoor een structurele bezuiniging wat ons betreft niet nodig is. Via een amendement (wijzigingsvoorstel) hebben we de gemeenteraad nog op andere gedachten proberen te krijgen. Helaas heeft ons voorstel het niet gehaald.

Bij de behandeling diende de fractie van de PvdA Stichtse Vecht daarnaast nog een aantal moties/ amendementen (mede) in. Zo stelde een aantal partijen, waaronder de PvdA, voor om van het Zandpad tussen Maarssen en Nieuwersluis een fietsstraat te maken. Dit voorstel werd overgenomen. Ook het amendement om van o.a. CDA en PvdA om te komen met een beleidsplan Vitaal Platteland werd aangenomen. Onze motie die het College van B&W opriep om het gemeentelijke Social Return beleid te actualiseren haalde het helaas niet.

De ingediende moties en amendement zijn na te lezen op de website van de gemeenteraad: https://raadsinformatie.stichtsevecht.nl/Vergaderingen/Raad/2018/03-oktober/19:30

De fractie van de PvdA heeft uiteindelijk niet ingestemd met het Collegewerkprogramma. Naast dat het Collegewerkprogramma een uitwerking is van het coalitieakkoord (waar wij als PvdA geen partij in waren), konden wij het o.a. niet eens zijn met de door het college voorgestelde (structurele) bezuinigingen op het sociaal domein en gebiedsgericht werken.

Integrale tekst algemene beschouwingen PvdA Stichtse Vecht bij de behandeling van het Collegewerkprogramma.

Voorzitter,

“Samen werken aan duurzame oplossingen” is de titel van het Collegewerkprogramma. In dit leidende principe kan de fractie van de PvdA Stichtse Vecht zich vinden. Natuurlijk willen wij samenwerken en wij willen ook duurzame oplossingen. Maar we willen ook sociále oplossingen, zodat inwoners van Stichtse Vecht er zeker van kunnen zijn dat ze wonen in een sociale en zorgzame gemeente waar het goed vertoeven is.

Met een groot deel van de ambities van het college voor de komende 4 jaar zijn we het eens. Ook de nieuwe wijze van besturen die het college voor ogen heeft waarbij openheid en transparantie wordt voorgestaan kunnen wij van harte ondersteunen.

We vinden in het Collegewerkprogramma ook diverse voorstellen van de PvdA terug. Ik noem er een aantal

• Het actieplan voor inwoners met een afstand tot de arbeidsmarkt
  • De locatie Station Breukelen en omgeving zien als een ontwikkellocatie
  • Het realiseren van woningen voor jongeren en ouderen
  • De aanpak van woonfraude

Voorzitter,

In het Collegewerkprogramma staan echter ook een aantal voorstellen opgenomen waar we het als fractie van de PvdA niet mee eens zijn of waar onze ambities verder reiken.

• De bezuinigingen die het College voorstelt op het sociaal domein vinden wij onverantwoord. Als je als uitgangspunt stelt dat je binnen het sociaal domein binnen de gestelde middelen wenst uit te komen en je weet dat het financiële meerjarenbeeld voor het sociaal domein een ongunstig beeld laat zien, dan moet je niet gaan morrelen aan het budgettaire kader door structurele bezuinigingen door te voeren op onderdelen die niet elders binnen het sociale domein weer extra terugkomen! Dus wat de PvdA betreft geen bezuinigingen op mantelzorg en het minimabeleid! Om dit voorstel van het College van tafel te krijgen dienen we zo een amendement in.

• Met een gemiddelde wachttijd van 12 jaar voor een sociale huurwoning in Stichtse Vecht hadden wij een grotere en minder vage ambitie verwacht van het College op het terrein van sociale woningbouw. Bovendien spreekt het college bij sociale woningbouw over 30% sociale koop en sociale huur, terwijl we weten dat sociale koop al snel geen sociale koop meer is. De PvdA pleit er, anders dan dit College voor, om bij Sociale woningbouw de 30% norm alleen te hanteren voor het realiseren van sociale huurwoningen. Wat de PvdA betreft wordt sociale woningbouw een van de topprioriteiten voor de komende 4 jaar! Laten we hier een gemeentelijke taskforce voor opzetten.

Voorzitter,

Ondanks dat de economie weer is aangetrokken gaan we financieel nog een spannende periode tegemoet. Zowel voor 2018 als 2019 valt het niet mee om tot een sluitende begroting te komen. De vraag die binnenkort beantwoord moet worden is “Hoe gaan we om met de tekorten op jeugdhulp en zorg nu de bodem van de risicoreserve sociaal domein in zicht is?”

Ook staan we de komende jaren voor een aantal grote opgaven zoals o.a. de verdere transformatie binnen het sociaal domein, duurzaamheid/ de energietransitie, de invoering van de omgevingswet, de aanpak van ondermijning en voldoende betaalbare huisvesting voor jong en oud.

Voor thema’s als duurzaamheid, de omgevingswet en de aanpak van ondermijning worden terecht extra middelen vrijgemaakt. Wij missen dit bij de verdere transformatie in het sociaal domein en bij het thema wonen/ volkshuisvesting. Hiervoor zouden wat ons betreft ook extra middelen voor moeten worden vrijgespeeld, zeker als je in ogenschouw neemt dat in het sociaal domein de kosten uitgaan voor de baten. Nu investeren in o.a. preventie zal op termijn dure zorgkosten voorkomen.

De PvdA stelt bij incidentele overschotten deze te investeren in volkshuisvesting en de verdere transformatie van het sociaal domein.

Voorzitter,

Zorgen hebben we ook over het gebiedsgericht werken in Stichtse Vecht. We hebben het idee dat zowel ambtelijk als bij het college de aandacht hiervoor verslapt. Het College wil zowel structureel als incidenteel bezuinigen op dit zo belangrijke onderwerp. Gemeentebreed hebben we onze mond altijd vol van maatwerk per kern, participatie, sociale cohesie. Juist het sociaal- en leefbaarheidsbudget en het budget diensten voor de leefbaarheid dragen hieraan bij.

Is gebiedsgericht werken voor dit college passé? Kan het college aangeven of dit beeld klopt en zo ja, wat hiervan de reden is? Wat is de visie van het College op gebiedsgericht werken?

Voorzitter,

Tot slot. Hoe zorgen we ervoor dat we als raad een lange termijnvisie ontwikkelen gericht op onze positie in de regio, de ruimtelijke en economische maar vooral ook de demografische ontwikkelingen de komende 5, 10, 20 jaar? Hoe anticiperen we bijvoorbeeld op de komende vergrijzing? Door hierin als raad een duidelijk en gemeenschappelijk beeld te ontwikkelen kunnen college en ambtenaren scherper inzetten op het realiseren van de ambities en belangen van de inwoners van Stichtse Vecht. Nu moeten de piketpaaltjes geslagen worden voor ontwikkelingen die over 10, 20 jaar een feit zullen zijn.

Alles afwegend zal de fractie van de PvdA niet instemmen met het CWP, maar het CWP ter kennisname aannemen.

Maarten van Dijk, fractievoorzitter PvdA