Recreatie, Tourisme en Cultuur

Stichtse Vecht is een schatkamer vol cultuur, monumenten en landschappelijke kwaliteit

Het Vechtlandschap vormt de verbindende schakel tussen ons erfgoed: slot Zuylen, kasteel Nyenrode en kasteel Loenersloot, de vele buitenplaatsen, de forten van de Hollandse Waterlinie, maar ook enkele honderden (rijks)monumenten, molens en een aantal musea.

Ook het landschap – met de vele fiets- en wandelpaden – is van grote waarde. De Vecht, de trekgaten en legakkers, de veenweidegebieden en meren en plassen maken het gebied uniek.

Daarnaast is ‘de Vechtstreek’ rijk aan levendige muziek- en theatercultuur in het 4in1 theater in Breukelen, in het Pim Jacobstheater in Maarssen en in de muziekscholen in Maarssen en Breukelen en vooral ook in de amateurkunst met vele koren, orkesten, muziekverenigingen, musical-, dans- en toneelverenigingen die vaak ook in de kernen geworteld zijn.
Bovendien wonen en werken er veel (beeldende) kunstenaars in deze streek

En ten slotte worden jaarlijks in al onze kernen vele activiteiten georganiseerd door even zoveel organisaties en vrijwilligers: van de intocht van Sinterklaas tot muziekvoorstellingen en van Koninginnedag tot buurt-en wijkfeesten.

• onze gemeente benut haar unieke cultuur-historische karakter op het gebied van recreatie en toerisme;
  • onze gemeente is vooral geschikt voor extensieve (dus niet-intensieve) recreatie: varen, kamperen bij de boer, wandelen en fietsen, bezoek aan evenementen;
  • deze vorm van recreatie en dus werkgelegenheid willen we bevorderen;
  • cultuureducatie is essentieel. Niet alleen als onderdeel van basis- en vervolgonderwijs maar ook in de vrije tijd en de brede school.

Concrete voorstellen:

• Op de oostelijke Vechtoevers wordt waar mogelijk het gemotoriseerd verkeer teruggedrongen zodat deze recreatieve verbinding van Oud Zuilen naar Nigtevecht rustiger en prettiger wordt voor fietsers en wandelaars;
  • De nog bestaande historische jaagpaden langs de Vecht blijven behouden, openbaar en daar waar mogelijk in ere hersteld;
  • We verlenen medewerking aan een fietsbrug over het kanaal bij Nigtevecht zodat beide gebieden ontsloten worden voor fietsers en wandelaars
  • De cultuurhistorische monumenten en activiteiten in de Vechtstreek worde met behulp van (digitale)informatie met elkaar verbonden (het zogenaamde “Vechtsnoer”). Toeristen en recreanten kunnen op die manier culturele bezienswaardigheden in samenhang bezoeken;
  • In samenspraak met ondernemers worden enkele kleinschalige servicepunten ingericht waar recreanten en toeristen informatie kunnen vinden, water kunnen tappen en bijvoorbeeld van sanitair gebruik kunnen maken;
  • Tezamen met lokale ondernemers wordt een evenementenbeleid ontwikkeld;
  • De gemeente Stichtse Vecht dient voort te bouwen op de samenwerking die tussen Breukelen, Loenen en Maarssen bestaat sinds de gezamenlijke cultuurnota van 2007, waaruit het Cultuurplatform Vechtstreek is voortgekomen;
  • De gemeente dient zich in te spannen om middels samenwerking met de provincie, buurgemeenten, culturele organisaties en de provinciale ondersteuningsorganisatie Kunst Centraal te komen tot gezamenlijke cultuurprogramma’s voor scholen, kernen en gemeente.